Indien alles verloopt als voorzien, dan zou voor de aanleg van de kwartring de bouw van een nieuwe brug over de IJzer starten in de loop van 2024. Dat kon vernomen worden van schepen Marc Deprez (Idee Diksmuide) tijdens de voorbije gemeenteraad. Hiermee lijkt de vrees van Vooruit-raadslid Kurt Vanlerbetghe, dat Diksmuide enkel 2 lange stroken asfalt in haar landschap zou krijgen, voorbarig. Nog volgens de schepen zullen immers de werken niet stil vallen, de nodige budgetten voor de volgende fase zouden eind 2023 worden voorzien door het Vlaams Gewest.

De zogenaamde ‘kunstwerken’ voor de kwartring, zeg maar de brug over de IJzer en de tunnel onder de spoorweg, zijn op vandaag niet voorzien in de Vlaamse budgetten. En dat baarde raadslid Vanlerberghe zorgen die vreesde dat Diksmuide zou achterblijven met enkele stroken asfalt.
Ten onrechte, zo stelde schepen Deprez tijdens de gemeenteraad. Aansluitend op de voltooiing van fase 3, de weg tussen de IJzer en de Woumenweg, zou men starten met de bouw van de brug over de IJzer. Wel zijn op vandaag de zettingen van de reeds aangelegde landhoofden (foto boven) voor deze brug nog steeds niet gestabiliseerd. Daarnaast moeten er ook nog diepsonderingen uitgevoerd worden tijdens de aan de gang zijnde fase 3 die de aansluiting maakt met de Kaaskerkestraat. Hierdoor zal het in 2023 niet mogelijk zijn om de aanbesteding van de brug uit te schrijven.

Daarnaast is er ook nog geen groen licht van spoorwegbeheerder Infrabel voor de ondertunneling van de spoorweg. (foto onder) Ook al zijn er hierrond nog steeds gesprekken tussen de bouwheer, het Agentschap voor Wegen en Verkeer enerzijds en anderzijds Infrabel, toch houdt men er al rekening mee dat fase 4 zal moeten gesplitst worden tussen 4A voor de brug en 4B voor de tunnel. Hiermee zou voorkomen worden dat de bouw van de brug moet wachten op het groen licht voor de tunnel. Tenslotte is er ook nog geen uitsluitsel over de aanleg van het kruispunt aan de Woumenweg. Op vandaag procederen buren tegen de plannen om dit met verkeerslichten uit te voeren. Zij zien dit, om een teveel aan uitlaatgassen van wachtende auto’s te voorkomen, liever gerealiseerd met een rond punt. Omdat er ook hier nog overleg is tussen beide partijen, wordt hierover niet gecommuniceerd. (DLD)