Kortemark wil voortaan alleen nog plaatselijk zwaar verkeer toelaten op zijn wegen.  En daartoe behoren ook de gewestwegen.  Dat kon zware gevolgen hebben voor Diksmuide en vooral haar deelgemeente Vladslo die dreigde opgescheept te worden met Kortemarks omgeleid zwaar verkeer.  Want volgens het oorspronkelijk plan was ook in de Steenstraat tot aan het Roggeveld het zwaar verkeer niet meer toegelaten.  Hierdoor dreigde Vladslo te verdrinken in zwaar verkeer die de kortste weg zocht buiten Kortemark tussen de N363 (provincieweg Beerst – Wijnendale) en de N35 (Roeselarestraat).  Maar in de versie die maandag werd goedgekeurd door de Kortemarkse gemeenteraad wordt dan toch zwaar verkeer toegelaten in de Steenstraat.  Hierdoor wordt volgens mobiliteitsschepen Kurt Vanlerberghe buurgemeente Diksmuide en in het bijzonder deelgemeente Vladslo dan toch ontzien door Kortemark.

Dreigde door het oorspronkelijk plan het zwaar doorgaand Kortemarks verkeer door Vladslo te rijden, een andere denkpiste was om ook deze toegangsweg naar Vladslo op te nemen in het plan.  Hierdoor zou alle zwaar verkeer opnieuw door Diksmuide moeten via het reeds overbelaste Diksmuidse kruispunt Stragier.  Voor schepen Vanlerberghe heeft Kortemark tijdig ingezien dat dit zou leiden tot onredelijke problemen met een gigantische omrijdingsfactor.  Vraag zou dan ook ongetwijfeld zijn of het hele plan dan nog afdwingbaar zou worden.  Maar met het bijschaven van het oorspronkelijk plan wentelt Kortemark alvast haar problemen niet af op buurgemeente Diksmuide.  Volgens Diksmuids schepen Kurt Vanlerberghe wordt deze Kortemarkse koerswijziging wel geapprecieerd op het Diksmuids stadhuis.

Voor Diksmuide dringen zich, aldus nog Kurt Vanlerberghe, door deze Kortemarkse koerswijziging dan ook geen aanvullende of gelijkaardige maatregelen meer op. (DLD)