In de Koekelarestraat werden betonnen afscheidingsblokken geplaatst in de tussenstrook tussen de weg voor het gemotoriseerd verkeer en de fietspaden langs beide zijden van de rijweg.  Moesten deze blokken ervoor zorgen dat auto’s en vrachtwagens niet meer op de fietspaden konden rijden en dus zorgen voor een veiliger Koekelarestraat, toch menen de buurtbewoners dat net deze blokken de oorzaak zijn van een pak ongevallen tijdens het voorbije jaar.  Zonder passende maatregelen vrezen ze dat met deze zogenaamde verkeersveilige maatregelen het enkel wachten is op de eerste verkeersdode in de Koekelarestraat.  Hun bezorgdheid vertaalde zich in een petitie van 107 handtekeningen die afgegeven werd aan de Diksmuidse burgemeester.  De Lekenaars kregen hierop geen antwoord.  eDiksmuide vroeg aan verkeersschepen Kurt Vanlerberghe naar de visie van het stadsbestuur die al een oplossing in het vooruitzicht stelt.

Voor Patrick Desmyter, die optreedt namens de bewoners van de Koekelarestraat, waren er de voorbije maanden meer ongevallen dan in de 30 jaar ervoor.  Wagens rijden in de Koekelarestraat tegen de betonnen afscheidingsblokken zodat de bestuurders de controle over hun voertuig verliezen.  Vorige week raakte opnieuw een auto een blok, kwam in een gracht terecht en miste daarbij op slechts enkele meters een verlichtingspaal.  Voor Patrick Desmyter was van dit ongeval geen sprake geweest indien de veiligheidsblokken er niet lagen.  En hij wordt in deze visie gevolgd door 106 andere bewoners van Koekelarestraat.

De verkeersveiligheid in de Koekelarestraat in het algemeen en deze van de fietsers in het bijzonder is volgens Diksmuids verkeersschepen Kurt Vanlerberghe al decennialang een discussiepunt.  Het werd destijds herhaaldelijk aangekaart door de toenmalige Leekse dorpsraad.  Toen werden gele kegels geplaatst in de strook tussen de betonweg voor het gemotoriseerd verkeer en het fietspad maar die gele paaltjes werden regelmatig platgewalst volgens de schepen.
Enkele jaren terug werd dan in de Koekelarestraat langs beide zijden een fietspad aangelegd.  Deze werd afgescheiden van de rijweg door een veiligheidsstrook.  Bestond deze afscheiding in eerste instantie uit grintgazon, deze werd steevast uitgereden met grote geulen tot gevolg. Deze opvullen met kiezel zorgde voor een nog groter veiligheidsrisico want ook deze stroken werden bereden met als gevolg: kiezel op de fietspaden.  Uiteindelijk werd geopteerd om de gecontesteerde betonblokken te plaatsen om te voorkomen dat de fietspaden zouden bereden worden, als zouden ze deel uitmaken van de gewone rijweg.  Schepen Vanlerberghe beklemtoont wel dat deze blokken voorzien werden van reflectoren.

Mobiliteitsschepen Kurt Vanlerberghe zoekt de oorzaak van de vele ongevallen dan ook veeleer bij overdreven snelheid op deze weg waar slechts 70 kilometer per uur is toegestaan.  Recente metingen toonden aan dat de helft van de voertuigen er te snel rijdt.  De hoogste snelheid die er gemeten werd was 152 kilometer per uur.  Bij een te hoge snelheid kan men inderdaad makkelijker, bij het uitwijken, tegen de betonblokken schampen.  Maar hij stelt zich wel de vraag wat er zou gebeuren indien te snel rijdende voertuigen moeten uitwijken op een fietspad waar net fietsers passeren.
Volgens de schepen is er al overleg geweest bij de bewoners.  Hieruit volgde een proefproject waarbij de blokken ingewerkt werden in de veiligheidsstrook tegenaan het fietspad.  Dit gaf  al de nodige voldoening zodat deze maatregel nu veralgemeend wordt.  Daarbij worden ook extra uitwijkstroken voorzien voor het kruisend zwaar verkeer.  De realisatie van deze veralgemeende maatregel wacht wel nog op zijn uitvoering.  Daarna moet het veiligheidsprobleem in de Koekelarestraat voor zowel fietsers als automobilisten opgelost zijn, mits men er zich houdt aan de snelheidsbeperking en het kruisen gebeurt aan een matige snelheid.  (DLD)