Maandag is gestart met de werken voor de aanleg van het vrijliggend tweerichtingsfietspad van 3,1 kilometer langs de westzijde van de Pervijzestraat.  Dit fietspad van 3,1 kilometer loopt van de dorpskom van Pervijze tot aan de wijk Lettenburg waar het aansluit op het bestaand fietspad. Tijdens de eerste fase wordt tot eind dit jaar gewerkt tussen Pervijze en Scheeweghe.  In het voorjaar van 2016 start dan de tweede fase die loopt van Scheewege tot Lettenburg.  Dit gedeelte moet afgewerkt zijn tegen het zomers bouwverlof van 2016.  Dit fietspad dat zowat 1,5 miljoen Euro gaat kosten, wordt voor 100 procent gesubsidieerd door de Vlaamse overheid.   Verder hadden maandag ook de werken voor de aanleg van het fietspad tussen Klerken en het Eikhof moeten starten.  Maar door een betwisting bij de aanbesteding zullen volgens schepen Kurt Vanlerberghe deze werken wellicht pas kunnen starten in het najaar.

Volgens mobiliteitsschepen Kurt Vanlerberghe werd er voor het fietspad tussen Lettenburg en Pervijze geopteerd voor dubbelrichtingsfietspaden.  Niet alleen is het een landelijk gebied, ook zijn er erg weinig aansluitende straten die zich daarenboven allemaal aan de westzijde van de Pervijzestraat bevinden.  Het pad komt dan ook aan deze zijde van de weg.  Bovendien zijn dubbelrichtingsfietspaden veel goedkoper dan twee enkelrichtingsfietspaden.
Ter hoogte van het kruispunt Scheewege wordt verder extra aandacht besteed aan de positie van de zwakke weggebruikers door ondermeer de fietsstrook in rode markering aan te leggen.  Tenslotte worden ook extra verhardingen voor het laden van suikerbieten voorzien.

Tijdens de eerste fase tussen Pervijze en Scheeweghe zal het auto- en vrachtverkeer de Pervijzestraat in beide rijrichtingen kunnen blijven gebruiken. Er wordt wel gewerkt met driekleurige verkeerslichten ter hoogte van de werkzone waar het verkeer beurtelings moet passeren.  Verder zullen fietsers omgeleid worden via het Sint-Katharinakapellepad dat loopt tussen de Rousdammestraat en het Kastanjeplein te Pervijze.
Bij de tweede fase, waarbij in het voorjaar van 2016 tussen Scheewege en Lettenburg wordt gewerkt, zal het verkeer in de richting van Pervijze kunnen blijven rijden.  Het verkeer komend van Pervijze dat richting Diksmuide rijdt zal dan omgeleid worden via Oostkerke.
Tenslotte zal men ook het zwaar verkeer op de E40 dat via de afritten Oostduinkerke en Nieuwpoort naar Diksmuide wil, vragen om de afrit Middelkerke te nemen.  Zo wil men de verkeersdruk op de werfzone en de omgeving verminderen. (DLD)