Op haar nieuwjaarsreceptie in de toonzalen van Opel-garage Voet deed de Diksmuidse Unizo-afdeling donderdagavond bij monde van haar voorzitter Philippe Libeert een oproep aan het Diksmuids stadsbestuur : Bouw het centrum niet af, bouw het op.  Hij vraagt dat Diksmuide rekening zou houden met de bekommernissen van de handelaars wanneer ze straks de marktplannen in een definitieve plooi gooit.  De Diksmuidse handelaars zijn geen vragende partij voor grote ingrepen, een heraanleg in betere materialen zou voor Unizo al voldoende zijn.  Diksmuide mag zich voor Philippe Libeert immers niet blind staren op een idyllische groene markt met zomerse terrasjes, veel meer dagen op een jaar dreigt de nieuwe markt immers een in weer en wind verlaten stenen vlakte te zijn waar bezoekers met een auto niet meer welkom zijn.

Voor Philippe Libeert mag men Unizo en de handelaars geen behoudsgezindheid of kortzichtigheid verwijten.  Hun overwegingen zijn ingegeven door de bekommernis om Diksmuides klein en mooi centrum kwalitatief sterk en aantrekkelijk te houden.  Er zijn weliswaar andere belangengroepen met andere visies op de nieuwe markt maar Unizo wil het opnemen voor de veelal jonge handelaars.  Zij bepalen met hun investeringen in grote mate de aantrekkingskracht en de levendigheid van het centrum.  Hun stem mag en moet dan ook voor voorzitter Libeert primeren in het marktdebat.  Een goed draaiende detailhandel moet de motor van het leven in het centrum blijven.  Diksmuides handelsapparaat in het centrum werd de voorbije jaren al voldoende beproefd met ondermeer de komst van grootwarenhuizen langs Diksmuides invalswegen.  Dit is voor Unizo allesbehalve kernversterkend.

Belangrijk voor de handelszaken is dat er dichtbij voldoende parkeergelegenheid is.  Parking op de markt is noodzakelijk bij gebrek aan een waardig alternatief.  Diksmuide kan immers niet leven van zijn inwoners alleen, ook de inwoners van de deelgemeenten zijn nodig voor de leefbaarheid van het centrum.  Maar zij kunnen niet altijd komen met de fiets, te voet, of met het openbaar vervoer dat steeds meer afgebouwd wordt.  De auto is voor de deelgemeenten vaak het enige vervoermiddel om naar het centrum te komen.  De zogenaamde centrumparkings naar voor schuiven als alternatief voor de marktparkeerplaatsen, is voor voorzitter Libeert ook deze naam niet waardig omdat deze parkings te ver van het centrum gelegen zijn.
Inmiddels werden de marktplannen, mede door Unizo’s affichecampagne, al deels bijgestuurd door een 20-tal plaatsen bij te creëren op het plein Hauspie.  Toch is er volgens voorzitter Libeert nog steeds een halvering van het aantal parkings op de markt.  Daarbij is het onaanvaardbaar dat aan de noord-oost-zijde, waar nochtans plaats vrijkomt door het verwijderen van de frituur, geen parking voorzien wordt.  Daar zouden volgens Unizo nog minstens 25 bijkomende plaatsen kunnen voorzien worden.

Inmiddels zijn in Esen de werken gestart op het marktplein en in 2016 starten ook de werken in de Vaartstraat en de Weststraat.  Bij deze werken wordt ook ingespeeld op het Unizo-project van bereikbaarheidsadviseurs waarvoor in Diksmuide Willem Verfaillie en Jochen Goekindt werden aangesteld zodat er een goeie communicatie blijft tussen bewoners en handelaars enerzijds en aannemers en stadsbestuur anderzijds.  Bij deze werken is al een redelijke consensus bereikt omtrent de inrichting.  Voorzitter Libeert hoopt dat in de komende weken ook zijn bezorgdheid omtrent de plannen voor de marktrenovatie kan weggenomen worden.

Op de nieuwjaarsreceptie werd ook nog een cheque van Vlaanderen Vakantieland ter waarde van 250 Euro verloot onder de deelnemende handelaars van de voorbije eindejaarsactie.  Vakfotograaf Ignace uit de Admiraal Ronarchstraat mag hiermee straks op reis. (foto). (DLD)