Op de Diksmuidse gemeenteraad van eind september raakten de plannen bekend voor een nieuw fietspad tussen Pervijze en Nieuwpoort langs de gewestweg N355.  Toen reeds vond raadslid Koen Coupillie (N-VA) het weggesmeten overheidsgeld om een nieuw fietspad aan te leggen tussen Pervijze en Nieuwpoort, terwijl tussen beide plaatsen al de Frontzate ligt.  Een opwaardering van dit provinciaal fietspad met asfalt en verlichting moest voor hem immers een veel goedkopere oplossing kunnen bieden.  Maar een aanpassing van de Frontzate was niet mogelijk, zo stelde toen reeds schepen Kurt Vanlerberghe (SP-a-open).  Provincieraadslid (en vader van …) Luc Coupillie (N-VA) kaartte dit eveneens aan op de provincieraad.  De provincie is immers eigenaar van de Frontzate.   Maar daar kreeg hij van bestendig afgevaardigde Guido Decorte (CD&V) hetzelfde antwoord.  Voor Guido Decorte is het overigens geen kwestie van niet “willen” maar wel van niet “mogen”, natuurwaarden zouden op vandaag een belemmering zijn.

Provincieraadslid Luc Coupillie vroeg vorige week om de recreatieve fietsroute tussen Ramskapelle en Pervijze ook functioneel te maken.  De provincie West-Vlaanderen heeft op vandaag al een netwerk uitgetekend voor de dagelijkse fietsverplaatsingen, bijvoorbeeld naar school of werk. Dit zijn de zogenaamde functionele fietsroutes. De Frontzate is evenwel een recreatieve fietsroute in het kader van het provinciaal project Groene Assen waarbij niet meer gebruikte spoorwegbeddingen worden omgevormd tot recreatieve wandel- en fietsroutes.
Maar de plannen om parallel aan de Frontzateroute een functioneel fietspad aan te leggen naast de N355, de Nieuwpoortstraat tussen Pervijze en Ramskapelle vindt hij absurd want hierdoor komen er twee fietsroutes, recreatief en/of functioneel, parallel op een afstand van nauwelijks 50 tot 300 meter van elkaar. Absurd, wetende dat een nieuw fietspad zo’n 1,5 miljoen Euro kan kosten terwijl het verharden en aangepast verlichten van de Frontzateroute heel wat minder kost. Daarbij moet ook rekening worden gehouden met het feit dat de aanleg van een nieuw fietspad algauw 2 hectaren landbouwgrond zal vragen. Het gescheiden houden van recreatieve en functionele fietspaden is in deze budgettair moeilijke tijden voor Luc Coupillie dan ook niet te verantwoorden.

Maar voor bestendig afgevaardigde Guido Decorte (CD&V) is het geen kwestie van niet willen, men mag dit gewoonweg niet doen. Van zodra de Frontzate in het buitengebied loopt moet men immers rekening houden met de natuurwaarden. Hierdoor is men verplicht om ternair zand te gebruiken.  Daarnaast moet ook de breedte van het pad beperkt blijven en tenslotte is ook verlichting omwille van die natuurwaarden uit den boze. Dit zijn volgens Guido Decorte geen provinciale regels maar wel voorwaarden die zijn opgelegd door het agentschap voor Natuur en Bos (ANB) en Stedenbouw, die beiden Vlaamse instellingen zijn en bijgevolg vallen onder de Vlaamse bevoegdheid.  Nog volgens Guido Decorte ligt de Frontzate in hoofdzaak in het buitengebied.  Bijgevolg mag men enkel het stuk van Nieuwpoort tot Ramskapelle in asfalt voorzien. Vanaf Ramskapelle tot en met Kaaskerke moeten men verplicht het wegdek in ternair zand behouden.

Luc Coupillie vindt het onbegrijpelijk dat er op vandaag blijkbaar geen betere oplossing mogelijk is.  Maar gezien de absurditeit van de regelgeving vindt hij het noodzakelijk dat, nu de hogere overheid anders is samengesteld, deze opnieuw samen zit om de huidige regelgeving te herzien zodat kan voorkomen worden dat een pak centen verloren gaan door de aanleg van twee parallelle fietspaden op nauwelijks enkele tientallen meter van elkaar. (DLD)