Vorige week raakte bekend dat de Salons Saint-Germain plannen hebben om een parking voor hun cliënteel te bouwen op de site van de voormalige nabijgelegen dokterswoning Wauters (foto) in De Breyne Peelaertstraat.  Daarbij liet Diksmuids schepen Kurt Vanlerberghe ook optekenen dat het publiek gebruik van deze nieuwe parkeermogelijheden buiten de openingsuren van de feestzaal welkom zou zijn in Diksmuide.  Maar dat publiek gebruik is volgens zaakvoerder Tim Saint-Germain van de gelijknamige salons wel zeer voorbarig.  Op vandaag is er immers nog een haalbaarheidsstudie bezig rond het project dat voorziet in een parkeergebouw voor 150 à 200 voertuigen.  Dat wordt niet alleen een technische maar ook een financiële uitdaging voor de Salons Saint-Germain.

De Salons Saint-Germain hebben concrete aankoopplannen voor niet alleen de dokterswoning Wauters maar ook voor de achterliggende woning die zich in het Oostvesten naast het Belgacom-gebouw bevindt.  In een eerste fase zou het slechts de bedoeling zijn om het gebouw in het Oostvesten te slopen.  Samen met de tuin van de dokterswoning zou dit een parkeeroppervlakte geven voor een 50-tal voertuigen.  De dokterswoning zelf zou niet gesloopt worden.  Klanten zouden de parking kunnen oprijden via De Breyne Peelaertstraat, vertrekken zou via het Oostvesten gebeuren.  Deze parking is in een eerste fase beperkt en slechts bestemd voor klanten van de feestzaal.  Het personeel wordt nu reeds gevraagd zijn voertuig te plaatsen op één van Diksmuides randparkings zodat zij geen parkeerplaatsen in de omgeving innemen.
Of er op termijn ook een parkeergebouw kan komen, waarin men dan weer tot 200 voertuigen kan stallen, is volgens Tim Saint-Germain dan ook nog toekomstmuziek.   Wellicht dat hiervoor een partner zal moeten gezocht worden waarmee men een sluitend financieel plaatje moet kunnen maken.  Dit kan desgevallend met een private of een publieke partner via een zogenaamd Publiek Private Samenwerkingsproject, een syteem dat Diksmuide overigens nu al gebruikt voor haar Boterhalle-project. Het eventueel betalend ter beschikking stellen van de parkeerplaatsen buiten de openingsuren kan dan wel een mogelijkheid zijn.  Maar Tim Saint-Germain onderstreept wel dat deze parking toch op de eerste plaats een parkeerplaats moet zijn voor zijn cliënteel.
Tegenover eDiksmuide bevestigde schepen Kurt Vanlerberghe nog dat er nog geen bouwaanvraag is ingediend maar dat door de Salons Saint-Germain wel informeel is afgetoetst wat de bouwmogelijkheden zijn op deze locatie.

De ietwat voorbarige vreugdekreten bij deze plannen vanuit het Diksmuids stadhuis, waarin men wellicht een gedeeltelijke oplossing ziet voor het lange termijnparkeren in het nieuwe centrum, moeten ongetwijfeld geplaatst worden bij de door Idee2006 gevraagde volksraadpleging rond de parkeerproblematiek in het centrum die als een hete adem in de nek van het stadsbestuur blaast.  En dat dit blijft leven bij de Diksmuidelingen, bleek nog eens toen bij het begin van de zomervakantie Idee2006 in amper een 5-tal weken tijd opnieuw 3.500 handtekeningen wist te verzamelen voor dit referendum.  Woordvoerder Marc Deprez stelde toen dat de verzamelde handtekeningen van de eerste en tweede rondgang niet allemaal dezelfde zijn.  Hij durfde dan ook het aantal van 5.000 Diksmuidelingen noemen die een oplossing wil voor de parkeerproblematiek in het centrum.  Toch is het opnieuw niet zeker of de volksraadpleging er ook komt.  De eerste poging kon niet doorgaan omwille van 5 ontbrekende geldige handtekeningen, bij de tweede aanvraag zouden er dan weer procedurefouten vastgesteld zijn.  Intussen tikt niet alleen de klok verder want een volksraadpleging kan tot uiterlijk één jaar voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 gehouden worden, ook de parkeerproblematiek die heel gevoelig ligt bij menig Diksmuideling tikt als een tijdbom onder de Diksmuidse politiek. (DLD)