Met haar eerdere beslissing om op een parkeerplaats op de industriezone Heernisse  (foto) een tijdelijke camperparking uit te bouwen, liet het Diksmuids stadsbestuur er in eerste instantie boten wijken voor campers.  Op deze plaats worden immers boten te water gelaten die hun winterberging hebben in de loodsen van het nabijgelegen Buitenbeentje.  Maar de campers moeten nu op hun beurt wijken voor … boten.  Het Diksmuids schepencollege heeft immers beslist de plannen voor de aanleg voor de camperparking op de Heernisse op te bergen.  De Vlaamse Waterweg, de beheerder van de IJzer en bijgevolg ook van de boorden van deze waterloop, heeft immers beslist van deze locatie gebruik te maken om er schepen te laden met uitgedroogd slib.  Het vervoer naar Oostende zou gebeuren over de IJzer met geautomatiseerd scheepstransport.  Het zou meteen het eerste dergelijk transport met onbemande schepen in Vlaanderen zijn.  Het project zou lopen over een periode van drie jaar.

De Vlaamse Waterweg wil op korte termijn 250.000 m³ gedroogd slib van de tijdelijke opslagplaats De Nieuwe Stede langs de Iepersteenweg in Merkem via de IJzer transporteren naar Oostende.  Vervolgens gaat dit verder over water naar Antwerpen.  Dat uitgedroogd slib is afkomstig van het natuurgebied De Blankaart en werd al vele jaren gestockeerd in Merkem.  Het transport zal telkens gebeuren in periodes van enkele maanden.  Daarbij wordt het slib met vrachtwagens van Merkem naar de industriezone Heernisse in Diksmuide gebracht.  Daar wordt het overgeladen op schepen.  Diksmuide heeft alvast groen licht gegeven om voor dit project gebruik te maken van deze Heernisseparking bij de IJzer.  De voorbereidende werken starten al in de loop van de maand mei.
Volgens burgemeester Lies Laridon is het proefproject meteen een primeur voor Vlaanderen want voor het eerst zal gewerkt worden met een geautomatiseerd transport op water.  Dit betekent dat er geen schippers of personeel aan boord van deze schepen zullen zijn.  Alles wordt vanop afstand gestuurd.  Deze nieuwe vorm van transport, die kan rekenen op Europese subsidies, wordt begeleid door verschillende instituten en universiteiten.  Met deze methode zouden alvast honderden vrachtwagens van de weg gehaald worden maar of dit ook concurrentieel is en dus voor herhaling vatbaar is, zal nog moeten blijken na afloop van dit project.  Eerder liep er ook al een proefproject met een schaalmodel op de IJzer.
Het Diksmuids schepencollege boog zich dinsdag over dit transport nadat maandagavond tijdens de gemeenteraad N-VA-raadslid Mieke Vanrobaeys melding had gemaakt van dit transport waarvoor gebruik zou worden gemaakt van het terrein aan de Heernisse waar Diksmuide zijn camperparking had gepland.  Ze vroeg toen reeds het schepencollege wat dit zou betekenen voor haar plannen voor de camperparking die N-VA liever zag op het provinciaal domein IJzerboomgaard.  Maar deze plannen verhuizen dus naar de spreekwoordelijke frigo, zo bleek een dag later.  Volgens schepen Marc Deprez, die met zijn partij Idee Diksmuide altijd een koele minnaar is geweest van deze camperparking, komt er geen tijdelijke camperparking meer.  Bedoeling zou zijn om onmiddellijk te gaan voor de definitieve locatie op de nog te ontwikkelen ambachtelijke zone achter de IJzertoren.  Overigens bleek intussen ook dat de laagst ingediende offerte voor deze tijdelijke camperparking 40% boven de geraamde kostprijs lag.  (DLD)