Diksmuide stelt, samen met Houthulst, Lo-Reninge, Langemark-Poelkapelle en Ieper voor om op alle gewestwegen de kilometerheffing in te voeren.  Dat voorstel kwam er donderdagmorgen tijdens een vergadering met het Vlaams Gewest.  Deze stelde een kilometerheffing voor op de gewestweg N369 tussen Diksmuide en Ieper.  Bij tellingen in Bikschote was immers gebleken dat het aantal passerende vrachtwagens er was gestegen van 400 naar 550 terwijl het gewoon verkeer status-quo bleef.  De N369 blijkt bijgevolg gebruikt te worden als goedkoop alternatief voor de N8 Ieper-Veurne waar de kilometerheffing wel toegepast wordt.  Maar zowel Langemark-Poelkapelle als Houthulst konden zich niet vinden in een kilometerheffing op de N369 om deze toename aan vrachtwagens een halt toe te roepen.  Ze vrezen dat vrachtwagenchauffeurs vervolgens alternatieve wegen zullen zoeken door hun dorpen.  Bleef Ieper neutraal in de discussie, Diksmuide was dan weer voor de invoering van een kilometerheffing op deze gewestweg.

Omdat er geen consensus was tussen de gemeenten waar de N369 passeert werden dan maar door de gemeenten twee alternatieven geopperd.  Allereerst de invoering van een kilometerheffing op alle gewestwegen zodat vrachtwagens niet langer tolloze wegen zullen zoeken.  Voor Diksmuids mobiliteitsschepen Kurt Vanlerberghe hoeft een algemene invoering van een kilometerheffing overigens geen meerkost te betekenen voor de transportsector.  Alleen moet men dan wel een lagere tarifering hanteren zodat dit zowel voor de overheid als voor de transportsector budgettair neutraal blijft.  En ook voor de overheid vergt dit geen bijkomende investering gezien hiervoor geen camera’s nodig zijn, alles gebeurt met een toestel in de vrachtwagens die registreren hoeveel kilometers op welke wegen gereden worden. Toestellen die nu reeds aanwezig zijn in de vrachtwagens.  Maar hiermee betalen de buitenlandse chauffeurs, die geviseerd worden met deze kilometerheffing, toch mee.  Een ander voorstel dat op tafel kwam om de vrachtwagendruk van de N369 weg te nemen was de kilometerheffing op de N8 tussen Ieper en Veurne opnieuw op te heffen zodat de situatie terug keert naar deze van voor de invoering van de kilometerheffing.
Het Vlaams Gewest nam akte van de standpunten van betrokken gemeenten maar formuleerde nog geen conclusies.

Intussen is de heffing op de N35, die Diksmuide doorsnijdt van oost naar west, wel operationeel sinds 1 januari.  De handhaving daarvan gebeurt ook hier met een registratietoestel in de vrachtwagens. (DLD)