N-VA blijft zweren bij een ondergrondse parking voor de Grote Markt.  In haar mobiliteitsstudie Mobidik voor het centrum was deze parkeergarage onder de marktplaats reeds opgenomen.  Nu wordt dit N-VA-standpunt bevestigd in haar visie op het parkeren in het centrum.  Daarin ziet ze de oplossing voor Diksmuides parkeerproblemen in een combinatie van een ondergrondse parking met ondermeer blauwe zone voor het hele centrum, gratis randparkings, een parkeerverbod op de Grote Markt behalve voor ceremonies en leveranciers en een mogelijkheid tot kortparkeren op het pleintje Hauspie, nabij de bibliotheek, het station en de academie. Men voorziet wel bewonerskaarten in de straten waar men blauwe zone wil zien komen en personen met een beperking mogen overal en onbeperkt parkeren.  Opvallend is nog dat ze een verplichting van een fietsenstalling in iedere bouwvergunning voor een woning of appartement wil.  Indien dit niet combineerbaar is met een garage, dan kan een garagebox of parkeerplaats gekocht of gehuurd worden in de publieke ondergrondse parking op de Grote Markt.

Voor N-VA is een ondergrondse parking goedkoper voor de Diksmuidse belastingsbetaler.  Ze wil dit immers financieren via investeerders en aandeelhouders die dan de uitbating krijgen.  Daarnaast moet het ook mogelijk zijn dat een aantal parkeerplaatsen verkocht of verhuurd worden aan inwoners en bedrijven.  Ook een fietsenstalling met oplaadpunten en een aparte toegangslift moet zijn plaats krijgen in deze ondergrondse parking.  Parkeren in de ondergrondse parking moet verder voor de automobilisten gratis zijn tijdens het eerste uur.
Ander voordeel van een ondergrondse parking is dat het bovenplein meer mogelijkheden biedt.  Daar moeten meer openluchtevenementen komen.  Ook moet er plaats zijn voor foorattracties die er, zij het met een beperkt tot 1 à 3 maar wel wisselend aanbod gedurende het hele jaar door kunnen blijven.  De marktplaats moet ook een groene omgeving zijn met een voortuin voor het stadhuis en een vlak kronkelend fietstraject over het marktplein, ver verwijderd van het gemotoriseerd verkeer.
Een parkeertoren op de site Boterhalle is voor N-VA dan weer niet haalbaar.  De circulatieruimte die nodig is om rond te rijden zal dermate plaats in beslag nemen dat het kosten-baten-plaatje voor haar niet haalbaar is.

En of deze ondergrondse parking nu echt moet gerealiseerd worden in de herdenkingsperiode 14-18, daar heeft N-VA nog vragen bij.  Wel verwacht ze dat het Diksmuids stadsbestuur enkel knopen zal doorhakken wanneer er een complete visie over mobiliteit, parkeren, winkelen, cultuur, wonen en werken in Diksmuide op tafel ligt.

Voor de volledige N-VA-visie op parkeren in Diksmuide: klik hier. (DLD)