De Diksmuidse Grote Markt kan niet langer één grote parkeerplaats voor langparkeerders zijn, dat is het uitgangspunt voor de heraanleg van de markt.  Op de toekomstige marktplaats zullen er enkel nog een 80-tal plaatsen zijn voor kortparkeren. Door de invoering van een blauwe zone van 1 uur, die zorgt voor een grotere rotatie wil men dat de handelaars er nog beter bereikbaar worden.  Daarenboven wordt deze blauwe zone, ten behoeve van de Horeca-zaken onderbroken tussen 12 uur en 13 uur.  Maar Frans en Tim Saint Germain  van de gelijknamige salons, zien dit met lede ogen aan.  Hun bezoekers maken nu immers gebruik van de marktplaats als parking.  En dat past binnen de belofte die men destijds kreeg van het Diksmuids stadsbestuur, bij het aanvragen van de bouwvergunning voor hun feestzalencomplex.  Maar die, weliswaar mondelinge belofte blijkt nu vergeten.  Een alternatief wordt niet geboden in de onmiddellijke omgeving, hetzij onder de markt, hetzij op de Boterhallesite.  Diksmuide stelt wel haar parking aan het zwembad voor als plaats waar een ondergrondse parking kan gerealiseerd worden.  Maar volgens schepen Kurt Vanlerberghe reageerde de familie Saint Germain nog niet op dit voorstel.

Een ondergrondse parking op de Grote Markt is voor schepen Kurt Vanlerberghe als alternatief wellicht niet haalbaar.  Wel wordt binnenkort bij bankinstellingen, bewoners van de Grote Markt en de familie Saint Germain alsnog navraag gedaan of men bereid is te participeren in deze investering die op 5 miljoen Euro wordt begroot.  Naast het prijskaartje wijst men er ook op dat hierdoor de werken voor de heraanleg van de markt een jaar langer zullen duren.   Ook de Boterhalle kan niet omgevormd worden tot een bovengrondse parking omdat Diksmuide nu reeds gekozen heeft om daar een feestzaal te realiseren.
Langparkeerders, die nu de helft van de Grote Markt vullen, wil Diksmuide dus doorsturen naar de centrumparkings in de Beerstblotestraat en bij het station.  Deze liggen op 400 meter of 5 minuten wandelen van de Grote Markt.  Om te garanderen dat langparkeerders naar deze centrumparkings gaan komt er in het oude stadscentrum een veralgemeende blauwe zone van 1 uur.  Op vraag van de inwoners wordt er wel gezorgd voor bewonerskaarten.  Met het invoeren van het systeem van kortparkeren kan Diksmuide zijn parkeercapaciteit verhogen.

Intussen betreuren Frans en Tim Saint Germain van de gelijknamige Salons Saint Germain de koerswijziging van het Diksmuids stadsbestuur, want die is er op vandaag.  Bij het toekennen van de bouwvergunning voor hun feestzalen, een slordige 20 jaar terug, werd immers geen enkele verplichting opgelegd om parkeerplaatsen te voorzien. Volgens Frans Saint Germain werd toen, zij het helaas slechts mondeling, beloofd dat men altijd over de markt als parking zou kunnen beschikken.  Blijkbaar zag men ons toen graag komen, nu lijkt het alsof men ons weg wil, zo stelt de familie Saint Germain ontgoocheld.
Toch denken Frans en Tim Saint Germain nog steeds met hun salons een meerwaarde te kunnen zijn voor Diksmuide.  Niet alleen is er een belangrijke tewerkstelling, daarnaast leren heel wat Vlamingen Diksmuide kennen via een bezoek aan de feestzalen in het centrum.  Menig Diksmuids horecazaak krijgt achteraf ook nog eens bezoekers van de salons over de vloer. Volgens Frans Saint Germain zijn dat gemiddeld 1.000 bezoekers per week die hierdoor Diksmuide ontdekken.  Daarnaast worden ook nog eens veel sociale projecten en verenigingen gesteund.  En jawel, ook het stadsbestuur zelf kon tot dusver rekenen op de steun van de feestzalen.  Tim en Frans Saint Germain denken hierbij aan de hutsepot op de kerstmarkt of tijdens de verbouwing van het stadhuis aan het gebruik van de zalen tijdens de boterfeesten.
Bij de Salons Saint Germain is men niet tegen een mooie en groene markt.  Maar dan vragen ze wel nieuwe parkeerplaatsen op of onder of vlak naast de markt.  Tim Germain bevestigt ons dat een parking aan het huidige zwembad inderdaad ook even ter sprake is gekomen.  Maar dat lijkt voor hem niet haalbaar.  Mensen die in feestkledij naar de salons komen kan men niet enkele honderden meters in regen of koude door de nacht laten gaan.  Alleen mits de aanleg van mooi straatje door het park tot aan de fontein, goed verlicht en niet op en neer gaande, kan dat eventueel een alternatief zijn.  Toch gaat de voorkeur nog steeds naar hetzij een ondergrondse parking, hetzij een parking op de site van de Boterhalle.

Voor N-VA zal er met het masterplan niet veel veranderen, het is een korte termijnvisie.  Er wordt niet gedacht op lange termijn.  Voor N-VA is in die lange termijnvisie een ondergrondse parking nog altijd noodzakelijk.  Zonder die investering zal men altijd compromissen moeten maken die nooit zullen werken.
Voor Idee2006 moet de markt ook niet helemaal autovrij zijn.  Maar wel wil ze, indien een ondergrondse marktparking niet mogelijk is, een parkeertoren op de site van de Boterhalle met parkeerverdiepingen boven de evenementenhal.  (DLD)