Diksmuide kampt de jongste maanden, vooral tijdens het avondspitsuur, met grote files op zijn invalswegen. Vooral de N35, de gewestweg tussen Pervijze, Kaaskerke, het centrum en Esen, lijdt er fel onder. De reeds aan de gang zijnde werken in de binnenstad worden vaak als oorzaak aangewezen. Maar volgens mobiliteitsschepen Kurt Vanlerberghe (SP.a-open) is er nog een tweede, en misschien wel belangrijker oorzaak : de kilometerheffing van de Vlaamse overheid. Truckers moeten een heffing betalen wanneer ze gebruik maken van de “grote” wegen. (groene wegen op de kaart). Maar in de omgeving van Diksmuide zijn de dichtste dergelijke wegen de N8 tussen Ieper en Veurne en de E40 tussen Jabbeke en de Franse grens. Vandaar dat truckers graag gebruik maken van de witte heffingvrije zone rond Diksmuide. Doordat zij intens gebruik maken van de heffingvrije N35 zorgen zij , met dit sluipverkeer, voor lange files in Kaaskerke aan de Diksmuidse verkeerstrechter aan de Hoge Brug en verder in de IJzerlaan en voor een overbelasting van de kruispunten Paterskerk en vooral Stragier.
Mobiliteitsschepen Vanlerberghe liet tellingen uitvoeren in Kaaskerke voor en na de inwerkingtreding van de kilometerheffing. Daaruit blijkt dat er sinds het invoeren van de kilometerheffing op 1 april van dit jaar dit sluipverkeer ervoor zorgt dat in Diksmuide per dag 190 vrachtwagens meer passeren, een verhoging met bijna 19 procent. Schepen Kurt Vanlerberghe heeft inmiddels de vraag gericht aan betrokken Vlaams minister Ben Weyts om deze situatie te herzien maar dat kan volgens de minister enkel gebeuren na de evaluatie van de kilometerheffing, later dit najaar. Schepen Kurt Vanlerberghe deed dan ook een oproep aan de partijgenoten van de N-VA-fractie om hun minister hierover te interpelleren.

Maar N-VA-raadslid Jürgen Van Collie verwacht nog meer verkeersonheil de komende maanden in Diksmuide. Hij vroeg dan ook het stadsbestuur welke maatregelen ze zelf zal nemen om hierop te anticiperen. Schepen van openbare werken Bieke Moerman (SP.a-open) beaamde dat er al heel wat werken aan de gang zijn waardoor straten afgesloten worden, niet alleen in het centrum maar ook in de deelgemeenten. En de komende maanden worden er inderdaad nog meer werken opgestart. Maar dat heeft voor haar maar één doel : Diksmuide en haar dorpen aantrekkelijker maken. Maar dergelijke werken zorgen altijd voor hinder en dat heeft gevolgen voor zowel de handelaars, de bewoners als de bezoekers. Toch doet Diksmuide er volgens haar alles aan om de hinder zoveel mogelijk te beperken. Men zet dan ook zeer fel in op communicatie. Daarnaast worden alle periodes waarin de straten worden afgesloten zo kort als mogelijk gehouden.  Ze had verder nog alle lof voor de handelaars van ondermeer de Weststraat, die ondanks de zure appel waar ze momenteel moeten in bijten, toch nog acties opzetten met cadeaubons en de recente food-truck om bezoekers naar hun straat te krijgen.
Toch bleef raadslid Jürgen Van Collie nog steeds op zijn honger zitten waar het ging om verkeerstechnische ingrepen om het doorgaand verkeer vlotter door Diksmuide te loodsen tijdens deze werken. Bij een vorige gemeenteraad had burgemeester Laridon al meegegeven dat extra agenten laten inzetten door politiezone Polder ook niet voor de hand ligt. Zij worden nu al overbevraagd door ondermeer de nog steeds geldende terreurdreiging waardoor leden van het korps de federale politie moeten bijspringen in andere steden.  Voor Jürgen Van Collie moet het alvast mogelijk zijn, via tijdelijke verkeersborden aan de afritten van de autosnelwegen, het vrachtverkeer via andere wegen Diksmuide te laten passeren. (DLD)