Groen-een-andere-kijk-op-mobiliteitSinds de heraanleg maken te weinig fietsers gebruik van de Grote en de Kleine Dijk, zeker om tegen richting te fietsen.  Schepen Kurt Vanlerberghe (SP.a-open) is zich terdege bewust van het probleem maar kan niet onmiddellijk een oplossing bieden.  Nochtans had Elke Maertens van Groen van de vragenronde van de gemeenteraad gebruik gemaakt om op korte termijn een oplossing te vragen voor de verkeersonveilige situatie.  Want niettegenstaande dit een zone 30 is raast het sluipverkeer erdoor.  Fietsers worden er figuurlijk van hun rijwiel geblazen, zo liet Elke Maertens weten.
Het Diksmuids schepencollege kon enkel een alternatief op middellange termijn aanbieden. Ze wil een wandel- en fietspad creëren tussen de nieuw te realiseren randparking aan de Beerstblotestraat en de ook al nieuwe site die moet komen op de terreinen waar nu nog de voormalige gebouwen staan van de technische diensten.  Op termijn wil men dit pad doortrekken tot aan de Oostendestraat. Toch liet schepen Kurt Vanlerberghe zich ontvallen dat mogelijks ook kan overwogen worden om de rijrichting te wijzigen zodat het sluipverkeer vanzelf verdwijnt.  Daarenboven is er hierover volgens de schepen een brede consensus.  Maar omdat een wijziging van de rijrichting in de Grote en/of Kleine Dijk zijn impact zal hebben op het verkeer in andere aanpalende straten als de Kiekenstraat en de Kwadestraat in het kader van de bereikbaarheid van de scholen, bekijkt schepen Vanlerberghe een oplossing liever de komende maanden in het kader van de opmaak van het masterplan mobiliteit.  Nu holder de bolder morrelen aan bepaalde aspecten van de verkeerscirculatie zou immers gevolgen hebben op andere plaatsen. Bovendien dient de bevolking op dat ogenblik ook geconsulteerd te worden.

Op middellange termijn denkt het Diksmuids stadsbestuur er dus aan om aan de achterzijde van de woningen van de Kleine Dijk een wandel- en fietsverbinding te maken tussen enerzijds het begijnhof en anderzijds de randparking aan de Beerstblotestraat nabij muziekclub 4AD.  Intussen heeft Diksmuide hiervoor de nodige gronden aangekocht naast de huidige parking die in woonzone ligt.  Zijn de gronden van de huidige parking bijgevolg te duur, door de parking in landbouwzone te realiseren wordt het wel betaalbaar volgens schepen Kurt Vanlerberghe.  Men wil er 70 parkeerplaatsen realiseren op een terrein met doorritten in asfalt en parkings in grasdallen.  Verder komt er aan de zijde van Beerstblote een aarden wal zodat de parking zal afgeschermd zijn van het achterliggende landschap.  Er komt ook passende verlichting voor de veiligheid van de gebruikers en bij de aanleg worden reeds wachtbuizen voorzien zodat, indien dit noodzakelijk zou blijken, men makkelijk cameratoezicht kan voorzien.

En Diksmuide wil ook zijn belastingsreglement op parkeervoorzieningen verfijnen.  Doel hiervan is niet om centen in het stadslaatje te krijgen, wel voorkomen dat bouwpromotors hun private parkeeroverlast afwentelen op het openbaar domein.  Voortaan zullen volgens schepen Kurt Vanlerberghe promotors moeten voorzien in 1,25 parkeerplaatsen per 150 m² vloeroppervlakte van het project.  Daarenboven moeten deze parkeerplaatsen voortaan binnen de 300 meter van het project aangelegd worden, voorheen was dit 500 meter.  Verder worden er ook normen voorzien voor de maximale hellingsgraad en de minimale breedte van de inrit van ondergrondse parkeerplaatsen zodat deze daadwerkelijk kunnen gebruikt worden.  Tenslotte zal men nu ook naast de rijwoningen, ook handelsruimten in aaneengesloten bebouwing vrij stellen.
Dit ontwerp-reglement wordt wel nog aan een vrijwillig openbaar onderzoek onderworpen waarna de gemeenteraad nog het laatste woord zal krijgen over de toepassing.  Bedoeling is dat het nieuwe reglement van kracht wordt vanaf 1 januari 2015. (DLD)