De Oudekapellebaan met zijn vrijliggend fietspad is reeds een geliefkoosde weg voor snelheidsduivels.  Maar deze weg tussen Oudekapelle en de Kaaskerkse Oude Barriere zou weleens een ongezonde concurrentie kunnen krijgen van de vernieuwde Klerkenstraat.  Fietsende delegaties uit zowel Diksmuide als Houthulst ontmoetten zondag laatstleden elkaar bij De Kruishoeve om er het spreekwoordelijk lintje te knippen van deze weg die langs beide zijden een vrijliggend fietspad kreeg.  Bij die gelegenheid had Diksmuids mobiliteitsschepen Kurt Vanlerberghe het alvast over de uitdaging die wacht voor de Klerkenstraat.  En dat is het handhaven van de snelheid van 70 kilometer per uur door automobilisten op het weggedeelte.  De nieuwe fietspaden mogen er geen vrijgeleide geven aan snelheidsduivels.  Maar de inwoners van de Klerkenstraat hielden zondag al hun hart vast, de eerste snelheidsduivels zijn al aangekomen, zo stelden ze de voorbije dagen al vast.

Het is inmiddels 10 jaar geleden dat de eerste gesprekken werden gevoerd over de aanleg van fietspaden langs de Klerkenstraat, een door vaak jonge schoolgaande zwakke weggebruikers veel gebruikte maar levensgevaarlijke weg.  De weg nodigt immers automobilisten vaak uit tot onaangepast rijgedrag.   Maar de administratieve molen draaide voor dit project, waarin Diksmuide en Houthulst samen aan de kar trokken, wel heel langzaam.  Het liet zondag schepen Vanlerberghe de bedenking maken dat dit anders kan en moet kunnen.  Want al te vaak verzanden infrastructuurwerken, ook al is er een gigantisch draagvlak voor bij de bevolking, in een administratieve mallemolen.  Meteen sloeg Kurt Vanlerberghe als politicus ook mea culpa, want de vele bureaucratische regels die daarvoor zorgen, werden immers gecreëerd door de politici zelf.  Tijd dus voor hem dat de federale politici de administratieve vereenvoudiging opnieuw vanonder het stof halen.  Maar voor de Klerkenstraat is met de ingebruikname dus een einde gekomen aan de administratieve lijdensweg, de Klerkenstraat kreeg afgescheiden fietspaden waarop naar hartelust kan gefietst worden.   Daarnaast is er ook een laanbeplanting met bomen tussen de fietspaden en het weggedeelte.  Dat moet binnen enkele jaren zorgen voor een baken in het landschap, een lange dreef van 3,6 kilometer.
Het project van de Klerkenstraat, dat samen werd gerealiseerd door Diksmuide en Houthulst,  is alvast voor schepen Kurt Vanlerberghe het bewijs dat gemeenten, ook zonder fusie, goed kunnen samenwerken.  Hij kijkt alvast uit naar een nieuw project en voor de Diksmuidse schepen is dat de verbinding tussen Woumen en Jonkershove.  Van Houthulstse zijde werd nog een tweede samenwerkingsproject aan het verlanglijstje toegevoegd, de Steenstraat op de grens van Houthulst en Diksmuide.  Ook daar is een dringende aanpak nodig maar ook daar lijkt er een traag draaiende administratieve molen, met name deze van het Agentschap Onroerend Erfgoed aan het werk. (DLD)