Na de winter start men in 2015 met het ook al lang verwachte fietspad tussen de rotonde ’t Eikhof en Klerken.  Volgens schepen Kurt Vanlerberghe (SP.a-open) dateren de eerste plannen al van 2007 maar uiteindelijk zou dit dossier ook bijna 8 jaar aanslepen.  Toch is iedereen het eens over de noodzaak van een fietspad langs deze kronkelige te smalle baan die deze Klerkenstraat is (foto).  Ze kent niet alleen heel wat woon-werk-verkeer, maar ze is vooral een veel gebruikte weg voor fietsende scholieren die van de regio Houthulst-Klerken naar één van Diksmuides scholen komen. Men wil alvast dit fietspad klaar hebben vooraleer in 2016 de werken aan de Iepersteenweg tussen Merkem en Diksmuide starten want op dat ogenblik zal de weg naar Klerken opnieuw gebruikt worden als omleidingsweg.  Er zijn 160 werkdagen voorzien.

Dit wordt een tweezijdig fietspad, dat loopt over zowel Diksmuids als Houthulsts grondgebied.  Beide vrijliggende éénrichtingsfietspaden zullen elk een breedte hebben van 1,75 meter, Daarbij is er ook nog een veiligheidsstrook voorzien van 3 meter tussen het fietspad en de rijweg.  Daarvoor werd 3,3 hectaren aan landbouwgrond en voortuinen minnelijk verworven.  Volgens schepen Vanlerberghe zal er ook extra aandacht zijn voor een aantal kruispunten met landelijke wegen zoals met de Steenstraat, de Kattestraat en de Kruisstraat.  Tenslotte wordt er bij dit fietspadproject ook nog geopteerd voor een landschapsherstel met een ononderbroken laanbeplanting met een planttussenafstand van 30 meter.  De bomen zullen geschrankt tegenover elkaar staan.  Geven we nog mee dat van de gelegenheid ook gebruik zal gemaakt worden om op deze weg een snelheidsbeperking tot 70 kilometer per uur in te voeren.  Deze werken die 3,3 miljoen Euro gaan kosten worden voor 100 procent gesubsidieerd door de Vlaamse Overheid.

Tenslotte kon schepen Kurt Vanlerberghe nog meegeven dat er ook eindelijk beweging komt in het dossier van het fietspad tussen Esen en Vladslo.  Hij hoopt alvast dat dit fietspad kan gerealiseerd worden in 2017. (DLD)