De werken voor fase 2 van het project Drie Mussen, die in het gebied van de Handzamevallei nieuwe kansen geeft aan de natuur in onderling overleg met de landbouwers, kan van start gaan met de toewijzing van de werken aan firma Deneire uit Diksmuide.  Hierbij zullen vanaf 15 oktober in een zone van 101 hectaren laantjes, poelen, grachten en weddings geruimd worden en zullen afsluitingen geplaatst worden.  Ook de restwerken van de eerste fase die voorzag in het ruimen van 2,5 km laantjes, 8,3 km grachten en 37 weddings zullen uitgevoerd worden.  Bij die eerste fase werden ook 2028 weidepalen en 130 hoekpalen geplaatst.  Voor Diksmuids schepen Peter Bossu is dit 3 Mussenproject, dat er kon komen in samenwerking met het Regionaal Landschap IJzer en Polder, een schoolvoorbeeld van een win-win-situatie tussen landbouw en natuur.

Intussen krijgt ook dat ander 3 Mussen-project vorm, met name de 3 Mussenbrug over de Handzamevaart die een wandel- en fietslink moet worden tussen het centrum en de Handzamevallei.  Niet alleen voor recreatieve fietsers maar ook voor de schoolgaande jeugd uit Beerst, Vladslo, Keiem en Leke moet deze brug een veiliger alternatief worden voor de drukke Oostendestraat.  Momenteel is deze brug in de maak in de bedrijfshal van het Oostends bedrijf Van Huele.  In de komende weken starten ook de voorbereidende werken op het terrein aan de Handzamevaart waarbij ook de werfborden zullen geplaatst worden.

Tenslotte worden deze week nog anti-sliplagen aangebracht op de bruggen over de Handzamevaart ter hoogte van de Bloemmolens en ter hoogte van de Kasteelstraat.  Daarnaast krijgt ook de houten fietsbrug aan de post een anti-sliplaag.  Deze moeten vooral tijdens de wintermaanden voorkomen dat voetgangers en fietsers vallen op de gladde houten bruggen.  Bij het plaatsen van de anti-sliplaag aan de brug van de post zullen fietsers er tijdelijk op de rijweg moeten rijden.  De nodige verkeerssignalisatie zal hiervoor geplaatst worden.  De nieuwe 3 Mussenbrug, naar een ontwerp van de Diksmuidse SOM-architecten, zal onmiddellijk aangepast en slipveilig gemaakt zijn. (DLD)