Voor schepen Kurt Vanlerberghe (SP.a-open) kan de eerste spadesteek voor de vernieuwde Diksmuidse Grote Markt er komen in het najaar van 2016.  Maar hoe Diksmuides centrale plaats er moet uitzien, dan weet op vandaag nog niemand.  Voor schepen Vanlerberghe bestaat het huidig plan alleen uit een … wit blad.  Hij wil immers eerst alle voorstellen samen brengen zodat het aangestelde studiebureau dit vervolgens kan uitwerken.  Tussendoor zijn er 3 grote participatiemomenten waarbij het groeiproces van de plannen door iedereen kan gevolgd worden zodat dit desnoods ook kan bijgestuurd worden.  Diksmuide wil hiermee komen tot een directe inspraak door alle betrokkenen, zeg maar de inwoners, handelaars en gebruikers.  Dit eerste participatiemoment is voorzien op woensdag 4 maart om 20 uur in CC Kruispunt.

Maandagavond stelde N-VA-raadslid Bart Verbrugghe tijdens de gemeenteraad nogmaals het Mobidik-mobiliteitsplan van zijn partij voor.  Dat voorziet voor een vlottere verkeersafwikkeling niet alleen in een aantal eenrichtingslussen in het centrum van Diksmuide maar ook in een tunnel in De Breyne Peelaertstraat en een ondergrondse parking onder de Grote Markt.  Bij Idee2006 komt haar voorstel er pas op 20 maart tijdens haar voorjaarsbijeenkomst in OC Ten Bercle in Pervijze.  Dan is het eerste participatiemoment evenwel al voorbij zodat het de vraag is of ook Idee2006-voorstellen nog zullen kunnen meegenomen worden in het masterplan.

Schepen Kurt Vanlerberghe verwelkomt toch zoveel mogelijk visies.  Voor hem moeten alle voorstellen, niet alleen deze van het stadsbestuur en de oppositie, maar ook deze van andere groepen of bewegingen, een plaats kunnen krijgen binnen het globale masterplan.  Dat moet vervolgens uitgroeien tot een toekomstplan waarbij stedenbouwkundige en verkeerskundige puzzelstukken ineen vallen.  Uiteindelijk moet dat masterplan zowat de atlas worden die ook op langere termijn gebruikt kan worden voor alle toekomstige openbare werken in de binnenstad.

Omdat alle werken ook gekoppeld zijn aan het rioleringsplan voor de binnenstad werkt het studiebureau momenteel ook een ontwerp voor de heraanleg van de riolering uit.  En dat gaat nog een stuk verder dan de markt zelf.  Zo moet, wil men alle beoogde subsidies bekomen, tijdens de volgende legislatuur ook de Generaal Baron Jacquesstraat zijn nieuwe rioleringen krijgen.  Dat kan dan ook gepaard gaan met een heraanleg van Diksmuides winkelstraat. Maar eerst wacht er dus de Grote Markt.

Is een eerste participatiemoment voorzien op 4 maart, de volgende momenten zijn op donderdag 2 april en donderdag 18 juni. Tenslotte wordt het geheel nog in goede banen geleid door een stuurgroep waar naast ambtenaren ook leden van zowel het schepencollege als van de oppositie kunnen deel van uitmaken.  Schepen Vanlerberghe hoopt tegen november 2015 het definitief plan voor de herinrichting van de Grote Markt klaar te hebben om de werken te kunnen aanvatten na het bouwverlof van 2016. Hoelang deze zullen duren zal uiteraard afhangen van de invulling van de markt. Vooral of er al dan niet een ondergrondse parking komt zal een belangrijke factor zijn voor de duurtijd (DLD)