De centrumfiles, zoals Diksmuide ze kent sinds de inwerkingstelling van de nieuwe verkeerslichten aan het kruispunt Stragier (foto archief), lijken over hun hoogtepunt heen.  Op de jongste gemeenteraad had schepen Kurt Vanlerberghe reeds te kennen gegeven dat er een programmatiefout zat in de afstelling van deze verkeerslichten.  Die fout werd inmiddels rechtgezet en kennelijk heeft dit al gevolgen voor de files in de Esenweg.  Deze zijn korter geworden.  Maar op vandaag zijn de files in de Woumenweg wel nog altijd even lang.  Maar ook daar hoopt Kurt Vanlerberghe dat deze de komende weken korter kunnen worden.

De files in de Woumenweg hebben volgens de mobiliteitsschepen een dubbele oorzaak die nog moet weggewerkt worden.  Allereerst zijn er de wegenwerken in de Bortierlaan waardoor bestuurders die voorheen deze straat naar het station en de achterliggende Mandelwijk namen, nu ook allemaal de Admiraal Ronarchstraat moeten nemen. Maar deze extra verkeersstroom zal uiteraard pas kunnen verdwijnen na deze wegenwerken.  Daarnaast is de voorsorteerstrook in de gewestweg Maria Doolaeghestraat voor bestuurders die komen van het kruispunt Paterskerk en naar Oostende moeten, veel korter dan voor de plaatsing van de nieuwe verkeerslichten aan het kruispunt Stragier.  Hierdoor gebeurt het regelmatig dat bestuurders, die links willen inslaan, er de rechterrijstrook blokkeren.
Het Vlaams Gewest, die wegbeheerder is van deze gewestweg en dus ook zeggenschap heeft over deze verkeerslichten, zal de verkeerslichten iets vlugger laten verspringen.  Hierdoor kan deze voorsorteerstrook iets vlotter leeglopen.  Deze aanpassing zal opgenomen worden in de zogenaamde V-plannen die de basis vormen voor de afstelling van de verkeerslichten.  Deze zouden binnen anderhalve maand operationeel moeten zijn.
Schepen Vanlerberghe heeft er bij het Vlaams Gewest ook op aangedrongen om bij deze aanpassing ook rekening te houden met de realiteit van de ochtend- en de avondspits die in Diksmuide verschillend is.  Daarnaast moet ook de wachttijd zoveel mogelijk correct gespreid worden over de vier rijrichtingen.  ’s Ochtends kan men immers vlot vanuit Kaaskerke tot aan de verkeerslichten aan het kruispunt Paterskerk rijden.  Door deze verkeersstroom iets te stremmen, komt er meer ruimte vrij voor bestuurders die vanuit de binnenstad en de Woumenweg naar de Maria Doolaeghestraat willen.  In de Woumenweg zouden hierdoor ook de wachttijden en dus ook de files korter worden.
Uiteraard zijn dit allemaal niet de mirakeloplossingen om het verkeer ook helemaal vlot te laten doorstromen.  Daarvoor is het wachten op de aanleg van de zuidwestelijke omleidingsweg. (DLD)