Voor mobiliteitsschepen Kurt Vanlerberghe moet Diksmuide een voetgangers- en fietstoekomstplan opmaken voor zowel het stadscentrum als voor de dorpskernen.  Daarbij moet de plaats van het gemotoriseerd vervoer in het straatbeeld ondergeschikt  gemaakt worden aan de plaats, het comfort en de veiligheid van de zwakke gebruikers.  Zo kan volgens de schepen Diksmuide zijn toekomst voorbereiden al is er voor Kurt Vanlerberghe nog zeer veel werk aan de winkel want die toekomst is spreekwoordelijk gisteren al begonnen.  Diksmuides mobiliteitschepen gaf deze visie mee bij de ondertekening door Diksmuide van het Save-charter waarbij Diksmuide als 68ste gemeente toetreedt tot dit initiatief van de Ouders van Verongelukte Kinderen (OVK).

Save staat voor Samen Actief voor VEilig Verkeer.  Met het ondertekenen geeft Diksmuide het duidelijk signaal dat ze zich actief wil inzetten voor meer verkeersveiligheid.  En ook in Diksmuide is dat nodig want in 2014 waren nog 25 zwakke weggebruikers het slachtoffer van een verkeersongeval.
Voor schepen Vanlerberghe komt de veiligheid en de belevingswaarde van zwakke weggebruikers steeds nadrukkelijker op de voorgrond. Dit gaat wel ten koste van de doorstroming van het gemotoriseerd verkeer.  Diksmuides masterplan Grote Markt en omgeving is voor de schepen hiervan een voorbeeld.  Maar hij benadrukte wel dat dit niet gaat zonder slag of stoot.
Toch moet er voor hem iets gedaan worden aan de steeds langere files die indicatief zijn voor een al decennia lang falend mobiliteitsbeleid.  Er moet ook een betere dienstverlening van het openbaar vervoer komen, dat voortaan uitgaat van een aanbodgestuurde mobiliteit.  Maar Kurt Vanlerberghe beseft dat de personeelskost hierin een grote factor is.  Voor hem zullen uiteindelijk de zelfrijdende voertuigen een oplossing bieden. Maar wellicht is het hierop nog een tiental jaar wachten.
Intussen moet Diksmuide alles doen om deze toekomst voor te bereiden.  Er moeten voor de zwakke weggebruikers oplossingen gezocht worden voor de bestaande knelpunten.  Er moet systematisch voorzien worden in doorsteken van de ene straat naar de achterliggende straat, van de ene naar de andere wijk, van het ene stadsdeel naar het andere.  Een Diksmuids voorbeeld hiervan is het aanleggen straks van fietspaden in de Rijkswachtstraat.  Ook in de Bortierlaan en de Stationsstraat wil Diksmuide dubbelrichtingsfietsassen creëren.  Pas wanneer het veilig wordt om van thuis naar school te rijden zullen ouders overwegen niet langer hun kinderen met de wagen naar school te brengen.  Zo kan een vicieuze cirkel doorbroken worden.

Koen Van Wonterghem van de VZW Ouders van Verongelukte Kinderen sloot zich naadloos aan bij de visie van de Diksmuidse schepen.  Ook zijn vereniging wil blijven lobbyen voor meer verkeersveiligheid om het aantal verkeersslachtoffers, een aantal dat op vandaag nog altijd meer dan 750 is, naar beneden te halen.
De Diksmuidse toetreding tot het Save-charter was ook voor een stuk het werk van de Keiemse Greet Tanghe, die als moeder van een in Diksmuide verongelukte zoon, ook lid werd van OVK.  Ze wil de komende jaren rondtrekken met haar getuigenis.  Ze wil haar verhaal doen aan de jongeren van 15 à 16 jaar, een leeftijdsgroep waarvoor het nog niet te laat is voor een mentaliteitswijziging.
Wie Greet Tanghe wil uitnodigen voor haar getuigenis kan hiervoor terecht op www.rondpunt.be. (DLD)