Diksmuide is naar de rechter gestapt om een oplossing te vinden voor de nieuwe groene parking aan de IJzerdijk die er al sinds de aanleg bij ligt in een bedenkelijke staat.  De parking, die een capaciteit heeft voor een 90-tal wagens, werd in 2014 in gebruik genomen.  Op vandaag wordt ze gebruikt door de bezoekers aan de IJzertoren en door sportievelingen die van daaruit, met hun meegebrachte fiets, verder willen fietsen via de Frontzate die er zijn startpunt kent.  Bedoeling is dat ook bezoekers van het provinciedomein IJzerboomgaard, dat ernaast in aanbouw is, er straks gebruik kunnen van maken.  Maar de parking zorgt al sinds de ingebruikname voor kopzorgen.  De plastiek grasdallen gaan stuk, ze zorgen voor putten en modder. Reeds eerder kon vernomen worden dat Diksmuide de uitgevoerde werken nooit heeft goedgekeurd.  Maar wie is aansprakelijk voor dit slecht resultaat, de ontwerper, de aannemer?  Naar we konden vernemen van burgemeester Lies Laridon zal hierover nu een rechter uitspraak moeten doen.  Vandaag is hiervoor een zitdag voorzien op de rechtbank.  Toch betekent dit niet dat er straks ook uitsluitsel zal zijn over de aansprakelijkheid en de kosten van het herstel want niemand weet wanneer de rechter effectief uitspraak zal doen.  In afwachting hiervan werd, bij wijze van noodoplossing, wel al her en der wat asfalt gebruikt op deze groene parking om de grootste mankementen te ondervangen.  Dit moet het mogelijk maken, in afwachting van de rechterlijke uitspraak en het herstel, deze parking bruikbaar te houden.

Waar intussen wel licht schijnt aan het eind van de tunnel, is de parking voor het nieuwe WZC Yserheem.  Op de omgevingswerken met de parkeerplaatsen was het daar wachten door problemen met het ondergronds buizensysteem dat met aardwarmte de koeling en warmte in het nieuwe Yserheem moest regelen.  Maar lekken in het buizensysteem zorgden er niet alleen voor dat dit alternatief koel- en verwarmingssysteem niet kon gebruikt worden, ook de parking die er bovenop moest komen, mocht in afwachting van een oplossing niet aangelegd worden.  In november vorig jaar kon al vernomen worden dat er een dading in de maak was tussen alle betrokken partijen.  Inmiddels is een grondsondering gebeurd waaruit blijkt dat het aangelegd zandbed alvast voldoende is voor de aanleg van nieuwe buizen.  Wel wil men nu nog dikkere buizen gebruiken.  Indien men hiervoor groen licht krijgt van de verzekeraar, dan kan het buizensysteem voor het verwarmings-koelsysteem aangepast worden en kunnen ook de plannen voor de nieuwe Yserheemparking, die erbovenop moet komen, opnieuw vanonder het stof gehaald worden. (DLD)