Diksmuide staat nagenoeg machteloos tegenover de lege gebouwen van Westoria, de voormalige Diksmuidse bloemmolens.  Dat bleek maandagavond op de Diksmuidse gemeenteraad.  Diksmuide staat nochtans bol van bouwplannen, er komen nieuwe woningen en vooral nieuwe appartementen, zo stelde Idee2006-raadslid Jan Van Acker.  Maar ondertussen staat daar een gebouw, die ooit het trotse Westoria-museum huisvestte, weg te rotten.  Kan het Diksmuids beleid daar niets mee aanvangen, zo vroeg het raadslid zich af.
Maar volgens schepen Kurt Vanlerberghe (SP.a-open) is dit gebouw nog steeds in private handen.   Eigenaar Immo Dixmuda, een dochteronderneming van de Groep Desimpel die destijds het Hof ter Bloemmolens ontwikkelde, heeft aan schepen Vanlerberghe laten weten zelf niet langer dit gebouw te willen ontwikkelen.  Wel zou ze momenteel discreet een koper zoeken die het gebouw kan omvormen tot kantoren of wooneenheden.  De bescherming van de historische machines van de bloemmolens zou volgens de woordvoerder van de eigenaar hiervoor geen beletsel zijn.
Voor de schepen is Diksmuide zelf geen kandidaat-koper.  Maar uiteraard is ze wel vragende partij voor een invulling van dit nog steeds prachtige gebouw.  Maar zelf heeft ze niet de mogelijkheden om die invulling te versnellen.  Allereerst is het gebouw beschermd en verder betaalt de eigenaar ook een beperkte leegstandstaks.  Door het pand te laten bewonen door 2 personen in een soort conciërgerol, zorgt ze er weliswaar wel voor dat het verval beperkt blijft, maar pikt ze meteen ook het voordeel mee dat hiermee de taks wegens leegstand voor meer dan 50 procent vermeden wordt.
Uiteindelijk meende schepen Vanlerberghe ook te mogen stellen dat de voltallige gemeenteraad een spoedige oplossing wil voor deze Westoria-gebouwen.

Intussen investeert Diksmuide de komende maanden ook in de realisatie van de Beerstbloteparking die komt in de schaduw van deze Westoriagebouwen.  De gemeenteraad keurde maandagavond een samenwerkingsovereenkomst met Infrax goed voor de gezamenlijk uit te voeren wegen- en rioleringswerken.  Raadslid Katleen Winne (Idee2006) vond wel dat 400.000 Euro voor een parking van amper 72 voertuigen vrij duur is.  Vertaald wordt dit 5.555 Euro per parkeerplaats.  Daarenboven vreest ze dat deze randparking zal ingepalmd worden door de kopers van de nieuwe appartementsgebouwen die ernaast gebouwd worden.  Hierdoor zou de randparking niet gebruikt worden waarvoor ze gerealiseerd wordt.  Men kan immers wel de bouwpromotoren verplichten om parkeerplaatsen te voorzien, maar de kopers van de appartementen kun je niet verplichten ook een parkeerplaats in de ondergrondse garage te kopen.  Ze vreest dan ook dat de ondergrondse parkings veeleer als bergplaats voor de appartementen zullen gebruikt worden terwijl de randparking de grote parkeerplaats voor deze appartementen zal worden.
Maar SP.a-open-raadslid Eric De Keyser vond dat wat kort door de bocht van raadslid Winne.  Hij deelde de mening van Katleen Winne niet waar deze laatste meende dat oudere bewoners, die vaak dergelijke appartementen kopen, een ondergrondse garage vermijden.  Die visie klopt enkel voor oudere vrouwen met een grote Mercedes, zo klonk het bij Eric De Keyser die verder stelde dat slechts weinig oudere vrouwen met een grote Mercedes rijden.  Verder meende De Keyser dat bewoners van appartementen wel degelijk van de ondergrondse parking met bijhorende lift zullen gebruik maken en er niet zullen voor opteren om hun auto te parkeren op de randparking om vervolgens tientallen meters te moeten wandelen naar hun appartementsgebouw.  Voor hem wordt de Beerstbloteparking wel degelijk een randparking en geen “private” parking voor het ernaast gelegen appartementsgebouw. (DLD)