Diksmuide wil een eigen dienstwagen delen met zijn inwoners.  De dienstwagens worden normaal alleen gebruikt tijdens de kantooruren, ’s avonds en tijdens de weekends blijven ze ongebruikt.  Vandaar dat Diksmuide dit proefproject, dat ondersteund wordt met Europese subsidies, opstart om dienstwagens te delen.  Meteen moet dit ook het autogebruik verminderen.  Diksmuide werkt hiervoor samen met de autodeelorganisatie Autopia, een VZW die gesponsord wordt door de Vlaamse Overheid.  Samen met De Panne is Diksmuide de enige Westhoekgemeente die een dergelijk project opzet.

Voor schepen Kurt Vanlerberghe (SP.a-open) is het autodelen een win-win-situatie voor stadsbestuur en inwoners.  Diksmuide ontvangt hiervoor een gebruiksvergoeding voor uren waarin deze auto’s anders gewoon in de stadsgarage staan. Daarnaast leidt autobezit ook tot autogebruik.  Autodelen moet dan ook het autogebruik verminderen.  Verder moet men ook vaststellen dat er dezer dagen wordt bespaard op openbaar vervoer waardoor lacunes ontstaan in de basismobiliteit.  Ook hier kan het autodelen de leemtes van De Lijn opvullen.  Ook ruimtelijk is het een voordeel want een gedeelde wagen vervangt gemiddeld tussen 4 à 8 wagens die niet meer geparkeerd moeten worden.  Autodelen is ook een buurtfenomeen en zorgt voor een sociale cohesie.  En tenslotte kan een deelauto voor schepen Vanlerberghe ook een oplossing bieden voor wie het minder breed heeft maar toch sporadisch een auto nodig heeft.  Ook gezinnen kunnen op deze manier een tweede auto vermijden.  Maar in een kleine gemeente als Diksmuide is dit niet evident.  Voor commerciële firma’s als Cambio die actief zijn in de grotere steden, is dit niet haalbaar in Diksmuide.  Vandaar dat Diksmuide in zee stapte met Autopia.

Gebruikers zullen de wagen kunnen reserveren, ver- en ontgrendelen via een applicatie op een smartphone die overigens zeer gebruiksvriendelijk is.  Hierdoor moet er geen sleutelsafe geïnstalleerd worden.  Ook kan de gebruiker onmiddellijk de verreden kilometers aflezen en de kostprijs berekenen.
Om deel te nemen moet men wel eerst lid worden van Autopia wat 10 Euro kost.  Na het ondertekenen van de uitleenovereenkomst, het betalen van een waarborgsom van 75 Euro, het voorleggen van een rijbewijs en een uitleg en demonstratie over het gebruik van de auto kan men reserveren.  Een rit kost 35 Eurocent per kilometer en 1 Euro per begonnen gebruiksuur.  In deze prijs zijn alle kosten als verzekering, onderhoud, taksen en brandstof vervat.  De kosten worden tweemaandelijks afgerekend via een factuur.

Wie meer wil weten over dit proefproject autodelen kan terecht op een infosessie op maandag 18 mei om 19.30 uur in LDC Ten Patershove.  Verder is het ook de bedoeling van Autopia om particuliere autodeelgroepen op te starten in de dorpen en hiervoor autodeelparty’s te organiseren.  Bedoeling is dat men ook zijn eigen auto kan uitlenen via dit systeem.  Zo kan het autodelen nog meer groeien.  Deze info-sessies bij mensen thuis, waarbij men mensen samen brengt om ze warm te maken voor het autodelen, zijn te vergelijken met de Tupperware-party’s.

Het proefproject in Diksmuide start op 1 mei en loopt over drie maanden waarna het opnieuw geëvalueerd zal worden. (DLD)