Rijden op aardgas (ofwel CNG – compressed natural gas) als alternatief voor benzine en diesel, het is niet alleen volwaardig en goedkoper maar vooral minder vervuilend dan diesel.  Het is dan ook zowel op ecologisch als op economisch vlak interessant.  Maar ondanks deze voordelen lijkt dit in Diksmuide maar moeizaam van de grond te komen, het ontbreken van een CNG-tankstation is daar niet vreemd aan.  Te weinig vraag naar een plaatselijk tankstation omwille van te weinig CNG-wagens en te weinig CNG-wagens wegens het ontbreken van een CNG-tankstation.  Het verhaal van de kip en het ei dus.  Toch lijkt er ook in Diksmuide iets … juist te broeden.

In Vladslo treffen we een CNG-rijder aan, Marc Maddelein, voormalig centrumleider van Ten Patershove en op vandaag zaakvoerder van zijn eigen reisbureau Reisboerke voor actieve senioren.  Hij noemt zichzelf zowaar een CNG-fan en is ook aandeelhouder van de coöperatieve GreenOnWheels die een CNG-tankstation heeft in Ieper.
In de regio kan men verder nog met zijn auto aardgas tanken in Torhout en Veurne.  Maar niet in Diksmuide.  Bij GreenOnWheels vernemen we echter dat ook Diksmuide in aanmerking zou komen voor een CNG-tankstation.  Maar tot dusver heeft men geen partner gevonden die wil meestappen in een Diksmuids project.  Met Ecotechnieken in de Fabrieksstraat die ecologische oplossingen biedt voor energie, bouwen en wonen, werd gezocht naar een mogelijkheid op hun site, maar dat bleek niet mogelijk op vergunningsvlak.  De plannen voor een Diksmuids CNG-tankstation zijn zo weer in de koelkast van GreenOnWheels beland.  Nochtans zou volgens hen een project in Diksmuide financieel haalbaar zijn.  Niet alleen zou in Diksmuide een kleiner tankstation al volstaan, er is ook nog eens de groeiende markt van CNG-wagens.
Bij Bolle Brandstoffen in Diksmuide kijkt men ook nog wat de kat uit de boom.  Daar klinkt het dat men bij een dergelijk tankstation algauw spreekt van een investering van 200.000 euro.  En dat weegt niet op tegen de vraag naar CNG die in Diksmuide nog te klein is.  Bij GreenOnWheels spreekt men evenwel van een kleiner investeringsbedrag omdat een Diksmuids CNG-station niet zoveel capaciteit moet hebben als hun Ieperse vestiging waar men inderdaad wel spreekt van een investering van 200.000 euro.  De Ieperse coöperatieve wil dus meestappen in een opportuniteit van zodra deze zich aanbiedt.

Bij VW-Audi-garage Lagrou, die ook een Ieperse vestiging heeft, vernemen we dat met de komst van het CNG-tankstation in Ieper de verkoop in die stad van wagens op aardgas groter is geworden.  Volgens Nele Dournez van garage Lagrou is een wagen op aardgas misschien wel een beter alternatief dan de elektrische.  Deze laatsten zijn immers niet haalbaar voor appartementsbewoners die hun wagen zouden moeten opladen langs de straat.  Daarenboven hoeven deze wagens op aardgas verder niet duurder te zijn dan de klassieke auto’s en ze zijn ook op fiscaal vlak nog eens gunstig gecatalogeerd.  En het aanbod wordt ook stilaan ruimer, men krijgt CNG-wagens in verschillende prijsklasses.  Maar de verkoop in Diksmuide kan volgens Nele Dournez inderdaad beter.  Op vandaag is er immers enkel vraag vanwege kandidaten die regelmatig een verplaatsing moeten maken naar steden waar zich een CNG-tankstation bevindt.
Het is wellicht wachten op het Diksmuids CNG-tankstation vooraleer de Diksmuideling volwaardig de kaart van de auto op aardgas kan trekken. (DLD)