Steenstraat_2014Zondag rijden de wielrenners tijdens Parijs-Roubaix door de Hel van het Noorden, maar ook Diksmuide heeft zijn hel, de hel van Esen.  Maar die renners lijken de Esense Steenstraat (foto), want daar ligt de Esense hel, steeds meer links te laten liggen wegens té slecht.  Maar ook voor bewoners van de Steenstraat blijkt deze straat steeds meer hun hel te zijn.  Toch is een herstel nog niet voor morgen, zo konden we vernemen van schepen Martin Obin.  Deze weg is immers geklasseerd en vooraleer men kan overgaan tot een grondig herstel zijn de opmaak van een beheersplan en inrichtingsplan noodzakelijk.  Intussen worden wel door de stadsdiensten de slechtste delen hersteld en wordt regelmatig de brandweer opgetrommeld om brokken te ruimen.

De Diksmuidse brandweer heeft er de voorbije weken al enkele interventies opzitten in de Steenstraat.  Zo moest, om de doorgang van de wielerwedstrijd Gent-Staden te verzekeren, betrokken straat zelfs olievrij gemaakt worden omdat een wagen er enkele uren voor de passage van de renners zorgde voor een oliespoor.  Uiteindelijk passeerden de renners er enkele uren later, alleen gebeurde dat zonder toeschouwers want deze kregen van de politie geen doorgang meer tot de Steenstraat.  ’s Anderendaags was er een nieuw oliespoor en kon de brandweer opnieuw opgetrommeld worden.  Maar blijkbaar nemen niet alle organisatoren nog het risico om te passeren langs de Steenstraat want zowel Gent-Wevelgem als de Driedaagse van De Panne-Koksijde lieten dit jaar, in tegenstelling tot vorige edities, liever de Esense hel links liggen.

Laten de renners de Steenstraat steeds meer links liggen, volgens Steenstraatbewoner Johan Debruyne mijden ook steeds meer mensen deze weg wegens zijn gekende zeer slechte staat.  Op een normale manier en zonder schade door de Steenstraat rijden is blijkbaar zeer moeilijk geworden.  Ook fietsers, op weg naar fietsknooppunt 61, worden er verrast want niet iedereen heeft … zijn mountainbike bij zich.  En tenslotte zijn er de plaatselijke bewoners en gebruikers die moeten vaststellen dat de schade aan hun wagen, terreinwagen of landbouwmachines abnormaal hoog is.  Johan Debruyne heeft wel vastgesteld dat de winter van 2012-2013 met zijn vorst én zout voor veel bijkomende schade heeft gezorgd.

Passeren er momenteel minder wielerwedstrijden en wordt er meer schade vastgesteld aan straat en voertuigen, toch meent schepen Martin Obin nog steeds dat de Steenstraat, indien ze deel zou uitmaken van het Parijs-Roubaix-parcours, één van de makkelijkste stroken zou zijn.  Toch zijn de stadsdiensten bezig met de opmaak van een dossier waarna kan overgegaan worden tot de aanstelling van een studiebureau voor de opmaak van een lastenboek voor het herstel. Verder relativeert schepen Martin Obin de staat van de Esense hel, de Steenstraat want voor hem passeren er nog steeds voldoende wielerwedstrijden en volgens de schepen zonder noemenswaardige problemen. (DLD)