3 Mussenbrug in aanbouwDe 3 Mussenbrug wordt stilaan de 3 … zuchten … brug.  Immers, Diksmuides “brug der zuchten” had reeds deze zomer over de Handzamevaart moeten liggen.  Maar in plaats van een brug is er enkel een bouwput.(foto) Moet deze brug een veiliger en korter alternatief bieden voor de zwakke gebruikers die uit de regio van Beerst-Keiem komen, vandaag moeten de fietsers en wandelaars nog steeds de drukke Oostendestraat nemen om het centrum te bereiken.  Waar blijft die brug, zo vragen velen zich dan ook af.  eDiksmuide ging het vragen aan schepen Karline Ramboer en architect Bert Laridon.

Dat Diksmuide zo lang op deze brug moet wachten is enkel het gevolg van een discussie tussen de aannemer en de architect, zo vernemen we van schepen Karline Ramboer.  Er is discussie over het bestek, over de mogelijkheid tot uitvoeren, over wie wat moet doen en zal doen en tegen welke termijn.  Diksmuide zit daar voor niets tussen, integendeel, zo vervolgt de schepen, Diksmuide wil niets liever dan dat de brug er komt.  Deze brug, die nog een beslissing is die genomen is tijdens de vorige legislatuur had er trouwens al begin april moeten liggen.  Daarenboven dreigt men door het talmen subsidies te verliezen.  Voor schepen Ramboer is het dan ook duidelijk: hoe eerder de brug klaar is, hoe liever.

Volgens architect Bert Laridon geeft de aannemer een en ander een verschillende interpretatie.  Zo dient de aannemer volgens het lastenboek in te staan voor de uitvoerings- en detailtekeningen. De architect staat in voor enerzijds het ontwerp, zeg maar het visueel zicht en anderzijds, samen met de ingenieur, voor de dimensionering van profielen en verbindingen.  Samengevat moet de ingenieur de grootte van de metalen profielen en de dikte van de bouten bepalen, de aannemer dient gedetailleerde uitvoeringstekeningen te maken die overeen komen met het visueel ontwerp, aldus architect Bert Laridon.  Maar omdat het ontwerp van de 3 Mussenbrug iets aparts is, is er wel veel overleg nodig tussen aannemer en ingenieur. De aannemer wil zo goedkoop mogelijk werken, de architect wil dat het ontwerp gerespecteerd wordt.
Toch vindt ook Bert Laridon dat de realisatie veel te lang duurt.  Maar het einde van de tunnel is voor hem in zicht want nog deze week verwacht hij de definitieve uitvoeringstekeningen. Vandaag donderdag is er ook nog een vergadering gepland waarop de tekeningen een laatste keer besproken worden. Aansluitend moeten deze plannen dan goedgekeurd worden waarna de brug, eindelijk, in productie kan gaan.  De plaatsing van de brug is nu eind november voorzien, aldus nog SOM-architect Bert Laridon.

Zowel SP.a-open-schepen Karline Ramboer als architect Bert Laridon, lijsttrekker van oppositiepartij N-VA, stellen dat de oorzaak van deze late realisatie niet bij de politiek moet gezocht worden.  Zowel het stadsbestuur als het architectenbureau weten politiek en samenwerking op professioneel vlak perfect te scheiden.  Dat wordt overigens niet alleen bewezen in het dossier van de 3-Mussenbrug maar ook in dat van het ontmoetingscentrum in Oostkerke waar het Diksmuids stadsbestuur ook in zee is gegaan met een “oppositie”-architect.  (DLD)