Een petitie, ondertekend door zowat 300 leerlingen en leerkrachten van het Sint-Aloysisucollege die meer dan de helft van deze schoolbevolking vertegenwoordigt, werd maandagavond bij de aanvang van de gemeenteraad overhandigd aan schepen van mobiliteit Kurt Vanlerberghe (SP.a-open) door de leerlingen-afgevaardigden Jana De Maré, Keyleigh Vandevyvere en Judith Colaert, samen met hun leerkracht Rik Maekelberg (foto) .  Hierin vragen de collegeleerlingen een veiliger Stovestraat naar hun school. De vijfdejaars, die de initiatiefnemers zijn van deze petitie, menen dat bij de plannen voor de herinrichting van de binnenstad, ook niet mag voorbij gegaan worden aan het probleem van de Stovestraat.  Voor schepen Vanlerberghe moet het alvast mogelijk zijn om nog binnen het jaar enkele veranderingen aan te brengen die deze schoolomgeving veiliger kan maken.

De werkgroep MOS (milieuzorg op school) wil een betere verkeersveiligheid in de Stovestraat waar de leerlingeningang is van het Sint-Aloysiuscollege.  Allereerst was er de vraag om een spiegel in de hoek van de Stovestraat ter hoogte van het ABVV-kantoor.  Dat moet het tegenliggend verkeer een beter zicht geven op het verkeer dat er om de hoek aankomt.
Daarnaast is er ook de vraag om na te denken over de herinrichting van de Stovestraat.  Dat kan ofwel via een uitbreiding van het bestaand woonerf rond de Sint-Niklaaskerk, ofwel via het creëren van een zogenaamde schoolstraat.  Al moet voor dit laatste wel overleg worden gepleegd met de diensten van het Wit-Gele-Kruis die ook in de Stovestraat hun kantoor hebben.  Maar voor Jana De Maré, woordvoerster van de collegeleerlingen tijdens de vragenronde op de gemeenteraad, moet hier toch de veiligheid van de collegeleerlingen prioritair zijn.
Tenslotte vond men ook dat er moet nagedacht worden over de verkeersstroom door de Kiekenstraat naar de Stovestraat.  Die moet vlotter kunnen.  Voor de collegeleerlingen moet de Kiekenstraat eenrichtingsverkeer krijgen enerzijds en anderzijds bredere voetpaden.  Verder moeten de parkeerstroken beurtelings langs één zijde van de straat voorzien worden om snel verkeer te vermijden.  Ook deze straat kan, net zoals de Stovestraat, opgenomen worden binnen het reeds bestaand woonerf.  Aansluitend kan nog een extra “kiss-and-ride”-zone voorzien worden ter hoogte van de burelen van het Wit-Gele-kruis.

Voor mobiliteitsschepen Kurt Vanlerberghe moeten ook deze voorstellen kunnen meegenomen worden bij de uitwerking van het masterplan voor de binnenstad.  Overigens is in dit masterplan sowieso aandacht voor enerzijds de verschillende schoolomgevingen als deze van het college en van de vrije basisschool in de Sint-Niklaasstraat en anderzijds voor de zwakke weggebruikers.  Kurt Vanlerberghe gaf alvast mee dat momenteel het participatieproces, met een volgende bijeenkomst op donderdag 2 april, nog lopende is.  Er zijn dan ook nog geen besluiten genomen voor de herinrichting van de binnenstad.  De schepen gaf alvast de boodschap mee dat er ook rekening moet worden gehouden met deze insteek van de collegeleerlingen.
Of men moet wachten op de realisatie van het masterplan voor de Grote Markt en de binnenstad vooraleer er actie kan ondernomen worden, zo vroeg raadslid Jürgen Van Collie (N-VA) zich nog af.  Hij vreesde immers dat met het meenemen van deze Stovestraatproblematiek in het masterplan voor de Grote Markt, men op de spreekwoordelijke lange baan dreigde terecht te komen.  Toch niet, zo vond nog schepen Vanlerberghe.  Voor hem kunnen er binnen het jaar al een paar aanpassingen gebeuren die de verkeersveiligheid kunnen verhogen en die meteen ook passen binnen het masterplan voor de Grote Markt en de binnenstad van Diksmuide. (DLD)