Gedurende een half jaar zal een boot zonder bemanning varen op de IJzer tussen de Diksmuidse industriezone Heernisse en het spaarbekken van Sint-Joris bij Nieuwpoort.  Het betreft een proefproject met een autonoom varend weliswaar schaalmodel.  Met dit project willen de Vlaamse Waterweg, POM West-Vlaanderen en de KU Leuven uittesten of een automatisering in de binnenvaart de logistieke sector vooruit kan helpen om te komen tot een duurzaam goederentransport.  Aan de voet van de IJzertoren bracht deze week het vaartuig, dat ‘de Cogge” werd gedoopt, de eerste proefvaart tot een goed einde.

Het departement Werktuigkunde van de KUL ontwikkelde de voortstuwende duwbak.  Het vaartuig is een op schaal (1/8) gemaakte watertruck+duwbak die is uitgerust met een propulsiesysteem waarbij de boot meters maakt door water binnen te zuigen en vervolgens terug naar buiten te duwen.  Het vaartuig werd genoemd naar Karel Cogge, die met een metgezel in 1914 de sluizen van Nieuwpoort open zette en zo de IJzervlakte onder water zettte die Duitsers een halt zou toeroepen.
De IJzer tussen Diksmuide en Nieuwpoort vormt voor de onderzoekers een ideale proeftuin vermits het scheepvaartverkeer er beperkt is.  Daarnaast heeft het testgebied de ideale omvang om tot betrouwbare resultaten te komen.  Maar verwacht wordt dat het autonoom varen op termijn ook kan overgedragen worden naar andere types van waterwegen. (DLD)