In het najaar wil Unizo een rondvraag doen bij de handelaars rond de vernieuwde blauwe zone in het centrum van Diksmuide die niet alleen werd uitgebreid maar ook werd opgesplitst tussen een gele zone met een parkeerduur van 2 uur en een rode zone met een parkeerduur van 1 uur.  Vooral de 1 uur-zone zorgt er voor dat klanten op- en weggejaagd worden, zo stelt Unizo-voorzitter Philippe Libeert.  Een maximale parkeertijd van 1 uur wordt enerzijds door de horeca en anderzijds door winkeliers wiens klanten verschillende handelszaken willen bezoeken als te kort ervaren.  Ligt het winkelen in het centrum van Diksmuide bijgevolg niet altijd meer voor de hand, met de Dag van de Klant wil Unizo zaterdag dan ook zijn klanten dit jaar eens dubbel en dik in de watten leggen.  De dank van de winkelier voor de trouw van zijn klant is dit jaar dan ook meer dan oprecht.

De rondvraag die Unizo nog dit najaar wil doen, zal niet alleen een bevraging zijn van de blauwe zone maar zal ook peilen naar de randparkings en de parkeerduur.  Maar nu reeds stelt Unizo-voorzitter Libeert dat het centrum van Diksmuide, vooral tijdens de weekdagen, een verlaten indruk biedt.
Daarnaast blijft het standpunt van Unizo ook voor de herinrichting van de Grote Markt ongewijzigd: er zijn te weinig parkeerplaatsen en er wordt geen waardig alternatief geboden voor de geschrapte parkeerplaatsen op de Grote Markt.  Of Unizo zich ook kan vinden in het referendum van Idee2006 om bijkomende parkeerplaatsen te krijgen op de site van de Boterhalle, daarover wenst voorzitter Libeert dan weer vooralsnog geen uitspraak te doen.
Volgens mobiliteitsschepen Kurt Vanlerberghe komt er in maart 2017 alvast een evaluatie van de gewijzigde blauwe zone.  In afwachting hiervan worden alle opmerkingen gebundeld.  Wel zal men, om een betere zichtbaarheid te bekomen, blauwe stickers met vermelding 1 of 2 uur, op palen in de blauwe zone aanbrengen.  Verder werden ook enkele lancunes in de bebording ontdekt, de ontbrekende borden zullen bijgeplaatst worden.  Verder worden nieuwe borden aangemaakt die de centrumparkings moeten aangeven.  En inmiddels werden ook 579 bewonerskaarten uitgereikt waarvan een 25-tal betalend als tweede kaart.

Zorgt vooralsnog de gewijzigde blauwe zone voor veel bekommernissen voor Unizo en de Diksmuidse winkeliers, morgen zaterdag worden deze eventjes opzij gelegd want dan komt de klant op de eerste plaats met de Dag van de Klant.  Daarbij beloont de winkelier zijn klanten voor hun trouw.  In tegenstelling tot de voorbije superkoopzaterdag van het centrummanagement die het accent legt op het verkopen, is de Unizo-dag een bedankingsdag vanwege de winkeliers.  Toch erkent voorzitter Libeert dat het bij de klant verwarrend is, twee weekends na elkaar dergelijke actiedagen te hebben.  De Dag van de Klant is een nationale actiedag.  Daarom zou Unizo liever zien dat de superkoopzaterdag op een andere datum wordt georganiseerd.  Het samen laten smelten van beide acties is dan weer niet aangewezen gezien het uitgangspunt totaal verschillend is.

Tijdens de Dag van Klant rollen zaterdag de Diksmuidse winkeliers de rode loper uit voor hun klanten en zorgen ze voor een kleine attentie uit dank voor de trouw van hun klanten aan hun handelszaak. (DLD)