Groen Diksmuide gaf vrijdag een voorzichtig “groen” licht aan het ontwerp van het Masterplan “Grote Markt”.  Voor Diksmuids Groen-voorzitter Gert Maertens volgt het plan alvast de vraag van de Diksmuideling om verandering.  Via de participatiemomenten is volgens Groen Diksmuide bij de opmaak van het ontwerp van het masterplan rekening gehouden met de mening van alle burgers.  Groen vond alvast in dit ontwerp ook veel gelijkenissen met haar eigen mensruimteplan voor de invulling van de openbare ruimte en de mobiliteit in Diksmuide.  Toch kan het plan op enkele punten nog verbeteringen krijgen.  De Groen-bevindingen werden vrijdag overhandigd door Groen-voorzitter Gert Maertens aan Diksmuids schepen Kurt Vanlerberghe (SP.a-open).

Door de focus te leggen op fietsers en voetgangers zal het centrum voor Groen een stuk veiliger gemaakt worden en wordt de Grote Markt opnieuw een ontmoetingsplaats in plaats van een parking.  Dit moeten sterke troeven worden voor de leefbaarheid en het toerisme.  Een groene as van IJzerlaan tot aan het station zal dit nog versterken.

Groen-voorzitter Gert Maertens begrijpt ook de kritiek van de handelaars op dit ontwerp niet.  Nochtans heeft het weren van de auto uit het centrum in vergelijkbare steden ervoor gezorgd dat dit een aantrekkingspool is voor nieuwe handelszaken.
Het parkeerconcept, met meer dan 100 plaatsen voor kortparkeerders in de Generaal Baron Jacquesstraat en op de Grote Markt enerzijds en anderzijds randparkings voor langparkeerders op minder dan 5 minuten van de Grote Markt, komt dan ook voor Groen in grote mate tegemoet aan de verzuchtingen van de handelaars.  Groen nam daarenboven de proef op de som en stapte rustig van de Grote Markt naar de parking van het station over 320 meter in 3 minuten en 40 seconden.  Voor Groen een luxe voor een stad als Diksmuide.
Tenslotte blijft met dit ontwerp het parkeren in Diksmuide gratis wat ook een sterke troef is.  Groen vreest daarenboven dat bij het concept van een ondergrondse betaalparking het volledig centrum betalend zal worden.  Anders zal men immers moeilijk een privé-partner vinden om mee te stappen in dit ondergronds parking-project.

Maar voor Groen zijn er toch nog een aantal punten die kunnen verbeterd worden.  Zo moeten de centrumparkings veiliger en comfortabeler worden.  Daarnaast moet ook gekeken worden voor een extra randparking in de omgeving van de Oostendestraat.
Verder vindt men weinig terug om de verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers aan verschillende kruispunten te verbeteren.
Groen vraagt ook een functionele fietsas die de wijken en het station doorheen het centrum met elkaar verbindt en tenslotte blijft het verkeerscirculatieplan op vandaag erg vaag.  Een goed circulatieplan zal essentieel zijn wil men sluipverkeer uitsluiten en het masterplan voor het centrum laten slagen.

Vandaag, maandag 28 juni organiseert Unizo nog een voorlichtingsvergadering voor de handelaars rond de herinrichtingsplannen voor het centrum en de Grote Markt. Deze gaat door om 20 uur in het Unizo-secretariaat aan de Gasthuisstraat. (DLD)