Bakker Bert Saint Germain uit De Breyne Peellaertstraat kreeg van Unizo het authenticiteitslabel voor ambachtelijke ondernemers “Handmade in Belgium” (HIB).  Bakker Bert  voldoet immers voor de middenstandsorganisatie aan alle hiervoor gestelde voorwaarden. Hierdoor wordt hij Diksmuides Unizo-ambassadeur van het HIB. Inmiddels zijn al meer dan 400 ondernemers uit Vlaanderen en Brussel bekroond met dit label.

Voor Unizo zijn consumenten op vandaag meer dan ooit op zoek naar originele producten en willen ze daarvoor een authenticiteitsgarantie. En Unizo wil dat consumenten die producten kunnen vinden bij ambachtelijke ondernemers via het HIB-label. Het is immers voor consumenten vaak niet gemakkelijk om de ambachtelijke ondernemers en hun producten te onderscheiden van de industriële. Maar anderzijds is het voor deze ondernemers ook niet makkelijk om op te boksen tegen de concurrentie van onder meer industriële producten. Tenslotte is de term ‘ambachtelijk’, in tegenstelling tot Frankrijk, in België niet beschermd. Iedereen kan zich dan ook ‘ambachtelijk’ noemen. Vandaar dat Unizo het label Handmade In Belgium (HIB) heeft gelanceerd. Enkel wie aan de strikte criteria van het label voldoet, komt in aanmerking. Het is een jury van ondernemers en een expert die dit label toekent.  En Diksmuides Bakker Bert kreeg nu deze eer.

Unizo heeft aan Bakker Bert Saint Germain en zijn echtgenote Miet Theunynck dit label uitgereikt omdat ze voldoen aan alle voorwaarden van het HIB-label. Zo oefent Bakker Bert als ambachtelijke ondernemer zijn beroep in hoofdberoep uit en heeft hij geen 20 werknemers in dienst. Verder zijn minstens 50 procent van zijn producten zogenaamd ‘handmade’. Voor de middenstandsorganisatie verdient hij dit label op basis van zijn inzet om op een ambachtelijke wijze een sterk product te maken. Zijn ruim assortiment aan broden en taarten getuigt volgens Unizo dat het een bedrijf is met een ambachtelijke ondernemersziel. (DLD)