Vandaag verstuurt oppositiepartij Idee2006 per aangetekende post, zoals voorzien door de Vlaamse wetgever, een pakketje naar het Diksmuids stadhuis met daarin 3.570 handtekeningen van Diksmuidelingen die een volksraadpleging rond het lange termijnparkeren vragen.  Idee2006 schuift als oplossing de voorziene ondergrondse parkeerruimte als publieke parking onder de nieuwe evenementenhal op de Boterhallesite naar voor. Maar ze staat ook open voor ieder ander alternatief op een tweetal minuten wandelafstand van het centrum.  Burgemeester Lies Laridon (CD&V) laat alvast weten dat het referendum kan doorgaan op voorwaarde dat bij de 3.570 handtekeningen er 3.000 geldige zijn.  Daarnaast moeten alle termijnen kunnen gerespecteerd worden die door de wetgever voorzien zijn.  Zo moet de volksraadpleging plaats vinden uiterlijk één jaar voor de gemeenteraadsverkiezingen.  Deze laatste gaan door op 14 oktober 2018.

Voor Idee2006-raadslid Marc Deprez is het alvast een belangrijk signaal dat 3.570 Diksmuidelingen hun stem willen laten horen.  Niet alleen in het dossier van het lange termijnparkeren, maar ook bij andere belangrijke ingrepen in Diksmuide moet voor hem een stadsbestuur luisteren naar de stem van de burger.  Alleen zo kan voor hem de afkeer van de burger voor de politiek weggewerkt worden, alleen zo kan kan de burger ervaren dat er ook met zijn visie rekening wordt gehouden.  Dat 3.570 Diksmuidelingen hun stem nu willen laten horen duidt er voor hem op dat de inspraak die men voor de marktplannen had voorzien via inspraakmomenten niet voldoende was.  Ook bevragingen zoals deze die werden opgezet door Unizo, laten te weinig burgers aan het woord.  Als men de burger zijn echte stem wil horen, dan is hiervoor een anonieme volksraadpleging het ideaal middel.  Om de zes jaar vragen om een stem bij gemeenteraadsverkiezingen om dan een stadsbestuur alle vrijheid te geven zonder verdere medezeggingsschap voedt alleen maar de afkeer voor de politiek. Idee2006 wil het dan ook volgens Marc Deprez anders doen, voor hem is Idee2006 en de volksraadpleging dan ook de verandering die in het Diksmuids politiek landschap moet komen.

Burgemeester Lies Laridon laat alvast weten dat het stadsbestuur het Vlaams decreet voor deze volksraadplegingen zal toepassen.  Dit houdt opnieuw in dat de handtekeningen moeten gecontroleerd worden door de stedelijke administratie.  Was er de vorige keer heel wat commotie rond 5 geldige handtekeningen die er te weinig waren, de Diksmuidse burgemeester nodigt nu al de indieners van het referendum uit om de controle zelf bij te wonen.  Ze wijst er intussen ook op dat er met 3.000 geldige handtekeningen een referendum kan georganiseerd worden maar dat er dan ook effectief 3.000 stemmen moeten uitgebracht  worden.  Alleen als ook aan die laatste voorwaarde is voldaan, dan kan overgegaan worden tot het effectief tellen en kan men weten of Diksmuide ook een publieke parking onder de Boterhalle wil.
Maar intussen acht de Diksmuidse burgemeester het ook nog steeds realistisch dat een private investeerder een parking bouwt voor eigen gebruik die buiten eigen noden of openingsuren ook kan opengesteld worden voor het publiek.

Of er zich reeds private investeerders voor een dergelijke parking in het centrum hebben gemeld en waar deze zou kunnen gerealiseerd worden, daarover wenst Lies Laridon geen uitspraken te doen.  Wel circuleren er al locaties als het huidig zwembad waarvan de terreinen straks vrij komen.  Met een publieke parking zou men hiermee meteen ook voldoen aan de publieke invulling die volgens de schenkingsakte van deze gronden was voorzien.  Ook leegstaande stallen in de Montanusstraat zouden kunnen vervangen worden door een publieke parking al zou deze dan wel verschillende verdiepingen moeten tellen wat dan weer het project financieel moeilijker haalbaar maakt.  Een goedkopere oplossing ligt dan misschien in het Oostvesten (foto) al moet dit dan weer met publiek geld gebeuren.  Maar mits een beperkte inname van het stadspark over de lengte van deze straat, zou men daar op wandelafstand van de markt tientallen parkeerplaatsen kunnen krijgen.  Deze plaatsen zouden er dan wel visgraatsgewijs moeten komen, een systeem dat op vandaag al wordt toegepast aan het huidig zwembad.
Of al deze alternatieven haalbaar zijn, is op vandaag nog de vraag, alsook of de 3.570 handtekeningen die Idee2006 in amper een maand tijd heeft kunnen verzamelen voldoende zullen zijn voor een volksraadpleging dit najaar. (DLD)