1603, 2019

Het honderd-dagen-feest

16 maart 19|

Nu de scholieren naar hartenlust mogen spijbelen en de klimaatminister van onderwijs zich ontpopt als een wit konijn zonder kop, treedt het Jommekes’ boek ‘Kinderen baas’ volledig in werking.
Dientengevolge hebben de welopgevoede zesdejaars van ’t college, dat geen collegenaam meer draagt, beslist om baldadigheden te organiseren in de school waar zij zes jaar lang onderwijs hebben genoten. Uiteraard betreft het enkele heethoofden die hun volgers met zich meetrekken. Hebben zij dan ook filmpjes genomen van de kleine criminaliteit die zij uitgespookt hebben, om die vervolgens te posten op Instagram of Facebook ? Zoals zo vaak, zullen er enkele lieverdjes, zoontje of dochtertje van … buiten schot blijven, en zwakke meelopers gestraft worden.

Sint-Aloysius, bid voor hen !

Robert Pil

1603, 2019

Plaatsvervangende schaamte … TS(ch)aam

16 maart 19|

1992. Als jaarvoorzitter van de zesdes werd ik de dag voor de “ 100 dagen” ontboden bij toenmalig directeur dhr Paul Ollevier.  Hij vroeg mij ervoor te zorgen dat onze “ 100 dagen viering” ordentelijk en respectvol zou verlopen.  Afgezien van de noodzakelijke “ bommetjes” die er vroeg rond gesmeten werden vulden wij verder de dag met een groots opgezet BBQ, muziek en dans  voor alle leerlingen en ‘s avonds hadden wij nog een fuif voor enkel de zesdes.
Wat ik nu lees tart werkelijk alle verbeelding! Inbreken, vernielingen aanbrengen, studieboeken vernielen,… heeft NIETS met de 100 dagen viering te maken.
Als zesdes moet je zelfs een voorbeeldfunctie hebben naar lagere studie jaren ook.  Simpelweg niet waardig om in het college te zitten!!
De enige gepaste straf voor zulke daders is dan ook dat ze onmiddellijk buitengezet moeten worden.
Ik wil dit nog niet koppelen aan de vele klimaatmarsen waar “ gebrost” wordt wanneer het uitkomt en men vaak twee maten en gewichten hanteert maar vroeger vierden we toch anders onze “100 dagen”.

Jeroen Bailleul

903, 2019

Duurzame suggesties in tijden van klimaatopwarming

9 maart 19|

In de laatste bijdragen op het manehoekje kunnen we  lezen wat er allemaal verkeerd gaat in Diksmuide.  Het is precies allemaal mobiliteitskommer en bestuurlijke kwel in onze stad.   Wat ik mis in al die bijdragen zijn positieve opbouwende voorstellen en suggesties, die we in deze tijden van klimaatopwarming  nodig hebben om onszelf  en de komende generaties hoop te geven op een leefbare boterstad tot ver na 2050.
Ik wil een eerste (voor verbetering vatbare) poging doen in deze bijdrage rond de nieuw te bouwen evenementenhal op de plaats van de huidige boterhalle.  Het centrum van onze stad heeft mijns inziens behoefte aan een centraal gelegen polyvalente ruimte waar activiteiten, zoals de 11.11.11-instuif, kunnen doorgaan.   Een evenementenhal buiten het centrum, die moeilijk(er) te voet of per fiets bereikbaar is, is geen klimaatvriendelijke oplossing.
De vrees bestaat dat de plannen voor de vernieuwde boterhalle zullen zorgen voor meer files en een grotere CO2-uitstoot in het centrum.   Dit zal zo zijn als de bouwheren blijven hangen in het verouderde idee (uit 1970?) dat een evenementenhal alleen maar bereikbaar kan zijn met en dat elke parking er één moet zijn voor uitlaatgasuitbrakende auto’s.  Als je toekomstgericht denkt, met het STOP-principe en agenda 2030 in gedachten, mag dit niet zo zijn, zelfs niet met een ondergrondse parking.  In die parking zou men evenveel plaatsen voor fietsen kunnen voorbehouden als er parkeerplaatsen zijn voor auto’s op de grote markt. Een fietsparking, met mogelijkheid om elektrische fietsen veilig te stallen en op te laden met elektriciteit geproduceerd door zonnepanelen gelegd op het dak van de evenementenhal lijkt me een meer dan verantwoorde investering in het kader van de strijd tegen de aan de gang zijnde klimaatopwarming.  Terloops is het mooi meegenomen dat de fietsende bezoeker niet naar huis dient te vertrekken op een nat of ijskoud zadel.    Het tweede gedeelte van de parking kan men inrichten voor kleinere 100% elektrische wagens die ter plaatse kunnen bijgeladen worden met de daarnet vermelde groene elektriciteit.   Er kan zelfs een hoekje van de parking worden voorbehouden voor één of meerdere autodeelwagens te reserveren in de nabij gelegen toeristische dienst.
Dit zou betekenen: ondergronds geen wagens op fossiele brandstoffen (ook geen hybrides) en bijgevolg ook geen CO2-uitstoot, geen fijn stof of ander schadelijke elementen.  Momenteel krijgt men een parking (nog) niet vol met elektrische wagens, maar ik hoop ten stelligste dat dit wel zo is op het moment dat de nieuwe evenementenhal er is.  De wetenschap dat er een parking in het centrum is voorbehouden voor milieu- en klimaatvriendelijke wagens kan een extra argument zijn om zo’n wagen aan te schaffen.
Dit alles dient dan wel gekaderd te worden in een ruimer klimaatdoordacht plan voor het centrum van onze stad.  Naar voorbeeld van Kortrijk kan men het historische centrum omvormen tot een fietszone.  Dit in combinatie met brede en gemakkelijk bewandelbare voetpaden tussen de zogenaamde randparkings en de grote markt en bij uitbreiding in het volledige stadscentrum zou mensen er toe moeten aanzetten om ofwel te voet of per fiets naar de evenementen te komen ofwel de (vervuilende) wagen niet in het centrum te parkeren.

Rik Maekelberg, voorzitter Noord-Zuidraad

PS: vergeet ook niet naar https://signformyfuture.be/nl/ te surfen en de gelijknamige petitie te ondertekenen.

STOP = Stappers-Trappers-Openbaar vervoer-Privé vervoer

Agenda 2030: agenda met de 17 duurzame ontwikkelingsdoelstellingen te behalen tegen 2030

703, 2019

Burgemeester beschadigt haar voorbeeldfunctie

7 maart 19|

Lies Laridon en een aantal CD&V-verkozenen gaven geen gevolg aan de oproep te getuigen bij de Raad voor Verkiezingsbetwistingen inzake de betwisting rond de al dan niet dubbele ondertekening van de voordrachtakte voor het Schepencollege. Een oproep waartoe zij wettelijk gehouden waren. Hun afwezigheid wijst in de richting van een daad van “burgerlijke ongehoorzaamheid”. In het verleden hebben Ministers van Binnenlandse Aangelegenheden uit diverse politieke partijen om dergelijke houding geweigerd burgemeesters in de Brusselse Rand te benoemen.  Recentelijk hebben rechters opgeroepen voorzitters en bijzitters voor de kiescolleges en de telbureaus bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen veroordeeld omwille van hun afwezigheden  en dit om dezelfde reden: het niet opnemen van een wettelijke verplichting. Logisch ware dat de Procureur des Konings te Brussel  dan ook de Diksmuidelingen naar de rechtbank verwijst.
Lies Laridon, Eerste Burger van de Stad, draagt hier evenwel ook een grote morele verantwoordelijkheid. Door niet in te gaan op de oproep van de Raad voor Verkiezingsbetwistingen zegt zij aan haar Stadsgenoten gewoon dat men het niet te nauw moet nemen met burgerlijke verplichtingen. Moet het dan verwonderen dat burgers hun politici niet meer ernstig nemen? Zeker een 1ste besluit uit deze Diksmuidse soap is dat de Burgemeester hier tekortschiet in haar voorbeeldfunctie.

Naam bekend bij de redactie

603, 2019

Nieuwe ideeën, hoe gaat het nu verder?

6 maart 19|

In enkele goed onderbouwde zinssneden schetst de heer Johny Hemelsoen alle problemen bij elkaar omtrent de huidige mobiliteitsproblemen. Hij legt ze voor ons klaar in een soort doosje van Pandora, te openen door de nieuw-verkozenen in Diksmuide. Vele mensen maakten reeds pijnlijke valpartijen over de befaamde biggenruggen.  Misschien een simpele oplossing : een ander kleurtje geven (bv felgeel zoals voor slechtzienden) zou al soelaas bieden.
Het uitblijven van verdere gesprekken over de ring komt door het feit dat ex-minister Joke Schauvliege in december 2018 alles heeft verlamd door de zoveelste vernieuwde uitvinding van een omgevingsonderzoek. Nu ze van het toneel verdwenen is, zien we vanop een ‘heuvel’ een nieuwe ster opduiken als minister van milieu. Afwachten
Door het uitstellen van de ring wordt  de gezondheid van onze Diksmuidse burgers verder gehypothekeerd. Immers, door het prachtige initiatief van de ‘curieuze neuzen’ waaraan meerdere burgers deelnamen met testen aan hun gevels, is zwart op wit bewezen dat de luchtvervuiling in onze stad heel groot is. Door de uitlaatgassen van bussen, auto’s en zware vrachtwagens komt zeer veel fijn stof vrij, roet en stikstofoxiden. Vanaf 20 microgram ontstaan er gezondheidsproblemen zoals astma (kortademigheid), hart- en vaatziekten. Hier in Diksmuide werden in sommige straten waarden van 40 microgram gemeten – een totaal ontoelaatbare grens ! Het ontbreken van een ring zal een negatieve rol blijven spelen inzake de gezondheidsproblematiek.
Met betrekking tot het afslaan naar links richting Oostendestraat kan men zoveel testperiodes invoeren als men wil. Doe de proef en stel je op aan het Hauspieplein. Bekijk één uur het verkeer .. Ongelooflijk, maar 70 % rijdt links !! Verder geen commentaar : de chauffeurs  trekken zich niets aan van het verbodsteken.
Dames en heren politici, leg uw vingers op de wonde, maar geloof niet dat deze zal toegroeien door steeds maar nieuwe zalfjes uit te proberen. Pak de problemen fundamenteel aan.

Robert Pil

Ga naar de bovenkant